Syrsornas sång

Det är alldeles fantastiskt vad syrsorna är aktiva just nu. När man går en promenad längs med åkrar och fält är syrsornas sång nästan öronbedövande. Det är som om de satsar allt de har innan kylan och mörkret slår till. För ett par år sedan satt jag och fikade med ett par grannar ute vid deras sommarstuga, och syrsorna spelade så där högt som de gör just nu. Jag kommenterade det, och grannarna blev lite sorgsna när det visade sig att de inte kunde höra något av serenaden. De satt och deppade för att åldern hade tagit ut sin rätt.
Hur är det, kan ni höra syrsorna?

Min barndomsvän "kesokompis" hade hört en gammal inspelning med Zarah Leander, där hon sjöng om "Sång om syrsor", och sen blev den en av hennes favoritsånger. Så här kommer en hyllning till "Kesokompisen"



Den här texten är skriven av Gösta Rybrant för minst 40 år sedan, men det är en underbar text.  Den är så vacker och tidlös tycker jag.

Kommentarer
Postat av: Kersti

Ja fortfarande hör jag dem. Det gäller att lyssna så länge man kan och nu för de ett väldigt väsen. Kanske sista sucken innan vintern.

Postat av: Mumin

Ja jag kan höra dem också och igår såg jag en livs levande utanför trappan:) Kram Mumin

2009-09-22 @ 07:40:10
Postat av: Jonas

Joodå, syrsorna hörs allt än trots de modiga 46 vintrar jag hittils avklarat :-)

Fast jag har en skada som innebär att det "sjunger" i örat, men det märks bara när det är alledes tyst.

2009-09-22 @ 12:16:36
URL: http://storarvid.blogspot.com/
Postat av: Inger Maryissa

Jag tycker det är så mysigt med syrsorna som sjunger nu på höstkvällarna.

Även här i nio trappor upp höghuset har jag kunnat höra ett par syrsor, men de sista två åren så har det varit alldeles tyst.

Trist....och undrar vad det beror på.

Kram

2009-09-22 @ 16:44:55
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback