Dagen efter...

Nejdå, inte som det låter! Visst flödade champagnen och visst gick det omkring stiliga servitörer och bjöd på canapéer och annat smått och gott från silverbrickor, och visst bjöds det på en generös buffé efter filmen. Men nu är det ju så att även om vi fick ett smakprov från den glamorösa filmbranschen, så är det svårt att frigöra sig från rollen som präktig fröken i ett par stadiga, väl inslitna Jobi-footright-tofflor, så det blev ett måttligt intag av champagne, och det blev hemgång i anständig tid. I morse stod jag där igen, nykter och nyduschad i klassrummet, och hälsade eleverna välkomna till miniräknare, linjaler och multiplikationstabeller. Jag tror inte att det fanns några spår av gårdagens rumlande.
För det var roligt. Vi hade svårt att sitta och se oberörda ut när Michael Nyqvist med sällskap passerade vårt fikabord där vi satt och fikade i väntan på insläppet. Efter några minuter kom även Hasse Alfredsson strosande förbi (och han stod och minglade precis bredvid oss när vi sippade på champagnen efter insläppet i lokalerna).
P-O Enqvist, Eva Hamilton, Beatrice Ask, Göran Hägglund och en massa kindpussande kändisar och sub-kändisar som vi inte kunde identifiera (kanske även några wanna-be´s).
Kön till Sergel ringlade sig över hela Hötorget i stora svängar, dvs kön till insläppet för "den vanliga publiken". Filmbolaget hade nämligen sålt drygt 1000 biljetter till "vanligt folk", som snällt fick köa till några av salongerna. Vi som var inbjudna gäster fick däremot passera genom ett eget insläpp, där vi gick på röda mattan förbi pressuppbådet (där ingen verkade plåta oss....) och vi blev hänvisade till några speciella salonger som var reserverade för VIP-folk.
Filmen var spännande och välgjord, och vid flera tillfällen hoppade alla högt när det var några extra råa eller otäcka sekvenser. För ni som har sett den första filmen vet att den är rå och brutal och skrämmande men oerhört bra. Samma sak gäller den här filmen. Man får nästan magknip av olust ibland när det är extra brutalt, men handlingen är så tät och det är så snyggt filmat och skådisarna är fantastiska. Jag ska omedelbart gå med i Noomi Rapaces fan club. Vilken helgjuten skådis! Hon sticker ut från bioduken och fullständigt tar andan ur publiken. Alla skådisarna var jätteduktiga och stämningen är laddad. Jag tyckte att den första filmen var något bättre än den här, men även den här är fantastisk.
Nu är man tillbaka i vardagslunken igen, och det lär väl dröja länge tills man får smaka på lite lyxliv igen.

Kommentarer
Postat av: Anna ..dansar in

Himmel så intressant att få komma inpå så..det måste varit lite overkligt härligt kan jag tro..alla dessa kändisar på armlängds avstånd..kul kul..men bra gjort att tänka på morgondagen..

Postat av: lillsyrran

Kul att det blev så lyckat!

Ens demokratiska jag ogillar vip:ande, men när man själv "vippas" känns det plötsligt som en ganska bra idé...

2009-09-16 @ 13:55:30
Postat av: Kersti

Jag som ännu inte sett den första, måste kanske ta och göra det. men jag har (som vanligt) läst boken, ja böckerna.

Visst är det något speciellt att hamna på mingelparty.

En liten undran, när flyttar du in? Kram från en nyfiken.

2009-09-16 @ 21:30:58
URL: http://plommenad.blogg.se/
Postat av: Erik

Skojigt att du hade en trevlig kväll Fia. Låter som en genomtrevlig kväll. Jag skickade dig en tanke när jag själv satt på ett medborgarmöte vid Telefonplan och irriterade mig på politiker som inte svarade ordentligt och bara hade en torr bulle och en kaffe att festa med ;-) Jag gillar film och saknar tiden som filmkritiker, med gratisluncher, presskonferenser och film, film, filmvisningar. Kanske skulle jag väcka liv i den sidan igen? Just dessa Millenium-filmer har jag inte sett, jag håller på med böckerna just nu. Får väl bli alla tre per dvd senare kanske. Eller kommer de på tv snart?

Postat av: Dotter Yv

Så himla häftigt... :)

2009-09-17 @ 01:12:11
Postat av: Thalina

Inte illa att frottera sig med kändisar i långa banor.Jag har sett den första filmen och läst alla böckerna,var tvungen att sträckläsa så bra var de.Ha det så gott kram Thalina

2009-09-17 @ 09:06:08
URL: http://thalina.blogg.se/
Postat av: Ester

Häftig upplevelse!

2009-09-17 @ 22:23:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback