Urban Ballet

Igår skulle jag skjutsa dottern till Dansens Hus, där hon skulle titta på en föreställning tillsammans med sina klasskamrater. När jag släppte av henne på gatan utanför visade det sig att det fanns biljetter över, eftersom inte alla elever hade dykt upp, så jag fick hastigt och lustigt gå med på föreställningen.
Det var ett fransk danskompani - Cie Revolution - som framförde sin show Urban Ballet. Det var en spännande föreställning med otroligt skickliga dansare. De har lyckats mixa ihop klassisk balett, modern nutida dans och hip hop, och skapat en föreställning som är suggestiv och dramatisk. De har ingen rekvisita, utan det är bara deras kroppar som förmedlar budskapet. Det finns inga likheter med vanlig showdans, så det är en väldigt annorunda upplevelse.
Det jag tyckte bäst om var dansen de gjorde till Ravels Bolero. Den inledande dansen var med en ensam dansare som stod på scenen iklädd ett orange höftskynke, och dansade en blandning av balett och modern dans, med många rörelser hämtade från hip hopen. Den var vacker och man var djupt imponerad över den totala kroppskontrollen, men dansen kändes lite för lång. Det som genomsyrade hela föreställningen var total perfektionsm. Det var perfekt synkroniserat och de hade fullständig kontroll på sina kroppar även i de mest halsbrytande rörelser.


Kommentarer
Postat av: Anna-Lena

Jag har tittat. Det var fascinerande...


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback