Otydlig

När jag skrev om kvinnodagen skrev jag så här:

Nu är det år 2009. Skrämmande att det ska vara nödvändigt med en kvinnodag. Och vad gör den för nytta?

Jag tror att jag uttryckte mig otydligt, så att några har uppfattat att dagen inte behövs. Det jag försökte förmedla var snarare någon sorts bitter ironi över de stora missförhållanden som råder i stora delar av världen. Kvinnor saknar rättigheter att studera, arbeta eller leva sina liv på egna villkor. De är utsatta för förtryck och övervåld. Trots internationell uppmärksamhet maler förändringsprocessen väldigt långsamt, och medeltida livsvillkor kvarstår på många ställen.

Naturligtvis är dagen viktig, men jag önskar att den inte skulle behövas.


Erik har skrivit ett läsvärt inlägg om problemet.


Kommentarer
Postat av: Ingrid

Så sant som det är sagt. Men den behövs för att påminna vissa herrar att kvinnor också har rättigheter.

Kram Ingrid

Postat av: Lissen

Tycker att den inte märktes alls i år, tyvärr.

Kanske det inte är konjunkturläge???

Ha det så gott!

2009-03-11 @ 07:26:44
URL: http://lissento.blogg.se/
Postat av: Häxprinsessan

och grattis i efterskott!



det värsta är när kvinnor som är välförsedda socialt, emotionellt och ekonomiskt säger: det är ju bara att stå på sig- se på mig- man väljer att var offer...



då morrar det i mig...normalförtryck....



jo, tyvärr behövs dagen

och kanske det behövs ern för män också

och för de som är utslagna av andra ojämlikheter i sammhället och världen



kram

2009-03-12 @ 09:54:27
URL: http://sexbarnsmamman.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback