Nerköp?

- Jasså, du går tillbaka (underförstått "ner") och jobbar som lärare igen. Hmm, ja, jag gissade det, för du har ju alltid varit så positivt inställd till det jobbet. Men nog är det karriärmässigt ett kliv tillbaka? Får du gå ner i lön nu? Jasså, lite grann?

Kommentaren gjorde mig matt.  Jag kan ju inte berätta här det huvudsakliga skälet till att jag har sagt upp mig, men det handlar om att det man gör ska kännas rätt. Man ska inte bli sjuk och må dåligt av sånt som händer på jobbet.
Om man har haft ett roligt jobb och fina arbetskamrater i många år, och plötsligt hamnar i en ny situation där all arbetsglädje av olika skäl är totalt försvunnen måste man göra något. Det man gör måste kännas viktigt. Det är inte så viktigt för mig hur andra människor uppfattar titlar och status, jag måste välja med mitt hjärta.


Något som har gjort mig otroligt glad är att några föräldrar har hört av sig för bara några dagar sedan för att framföra att de har uppskattat vårt samarbete kring deras barn (det gäller flera barn) under de senaste åren, och att de kommer att sakna det nu när barnen börjar på gymnasiet. Sånt är värdefullt! Ett sånt jobb är viktigt och känns meningsfullt och roligt. Då kan andra människor välja jobb efter vilka kriterier de vill, men jag vill uppleva det här att man kan slita i flera år, och även om det känns motigt ibland, så brukar det ändå löna sig i längden.

Kommentarer
Postat av: elena cn

Jag håller med dig! Inte blir man lyckligare av en titel om jobbet är "skit". Skit du istället i de där kommentarerna och lyssna till ditt hjärta och alla de nöjda föräldrarna och eleverna!

Heja Fia!!!

Postat av: Carina

Hmmm känner igen detta du skriver om.

Jag är ju och vikarierar på det stället jag bodde innan jag flyttade till Gbg och det är gräsligt verkligen, så himla dålig stämning så man får ont i magen varje morgon man ska dit :-(

2009-06-25 @ 07:42:19
URL: http://skalet2001.blogg.se/
Postat av: Ester

Som att pengar och titel gör en frisk och lycklig...

Hade man tyckt att det var viktigt, så hade man väl inte inlett den här banan överhuvudtaget. En lyckad karriär mäts efter en annan måttstock i det här yrket. Och där är du på topp!



2009-06-25 @ 11:19:27
Postat av: lillsyrran

Usch, lyssna inte till negmänniskor. Sådana är avundsjuka/missunsamma energitjuvar.

Gullig sak: P, som är i Göteborg, berättade på telefon att hon hade varit på ett elbad. Elbad? undrade jag, men kom så småningom fram till att hon menade att det var strömmar i vattnet där :-)

2009-06-25 @ 14:45:01
Postat av: Ingrid

Du ska göra som du känner för. Inte vad andra tycker du ska göra. Man måste må bra :-)det är nr.1.

Kram Ingrid

2009-06-25 @ 18:57:57
URL: http://ingridspotpurri.blogg.se/
Postat av: supermamma

Helt rätt! Man ska ha kul på jobbet och kunna längta dit :) Skönt med sommarledigt/semester nu i alla fall!

Kram

2009-06-25 @ 19:12:39
URL: http://supermamma.blogg.se/
Postat av: Erik

Kloka ord Fia. Förstår och håller med om att visad uppskattning kan vara värt mycket (ja, mer än vad lite mer pengar i lönekuvertet ger). Magont och liknande är inte något att sträva efter som "löneförmån". Själv vilar jag upp mig lite i solig lantlig miljö. Just nu via mobilt bredband, inte så tokigt, men lite överraskande.

Kanske något som jag själv ska satsa på i framtiden? ;-)

Skönt gömma sig en stund från den brännande solen! Må så gott Fia!

2009-06-27 @ 21:06:03
URL: http://erik56.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback