Midsommar med dunder och brak

Igår var vi bjudna till en stor fest hos några vänner som vi inte har träffat på ganska många år.  Festen började med fika och goda tårtor i ett partytält, och sedan blev vi uppdelade i lag för att tävla i olika grenar. Först gick vi den sedvanliga tipspromenaden och efter det var det dags för olika tävlingsmoment. Vi skulle kasta hästskor i en liten cirkel i gräset, kasta pil, prickskytte med både luftpistol och pilbåge, identifiera olika viner med bortskrapade etiketter (en gren jag fick stå över, eftersom bilnycklarna knackade uppfordrande i väskan) och så skulle vi deltagare i laget stå rygg mot rygg i en cirkel i vad vi uppfattade som exakt två minuter innan vi klev ut från cirkeln. Jag klev ut efter 1.30, fast jag tyckte att jag räknade sekunder så noga. En i mitt lag klev ut med tiden 2.00.10 , ganska skickligt!
Efter alla aktiviteter var det dags för buffé i partytältet, samtidigt som himlen öppnade sig. Regnet öste ner och det började mullra rejält i fjärran. Åskmullret kom närmare och närmare, och plötsligt var det rakt över oss, och en blixt smällde till i metallställningen i partytältet, cirka två meter från mig så vi kunde följa ljusskenet längs med ena tältsidan, innan det fortsatte ner i marken.
Jag intalade mig själv att vi tack vare stålkonstruktionen runt omkring oss satt som i en åskboll och alltså skulle vara skapligt skyddade från blixtar in i själva tältet, samtidigt som jag försökte kolla hur sladdarna till ljusslingorna och stereon var kopplade. Det känns ju inte så kul att agera åskledare.
En gång för många år sedan slog en blixt ner mellan min syrra och mig när vi var ute och drog en barnvagn. Undrar hur många gånger man kan råka ut för blixtar så där nära inpå utan att faktiskt träffas av blixten.

Kommentarer
Postat av: Anna-Lena

Trevlig fest... men inte så trevligt med blixten. Jag är inte rädd för åskväder men vad rädd jag skulle ha blivit om jag hade varit med om något sådant.

Jag har faktiskt aldrig varit med om ett så nära blixtnedslag, tack och lov.

Postat av: Anonym

Jag har aldrig varit rädd för åskoväder förut men sen det slog ner hos min bror och blixten for runt i husets väggar i elledningarna och slog ut och förstörde myckt av deras elelktriska saker så har jagrespekt för det

Trevlig festnivar på kram Tingeling

2009-06-20 @ 11:41:15
Postat av: Ester

Men fy vad läskigt! Tur att det gick bra!

2009-06-20 @ 16:17:21
Postat av: Eva

Oj, oj... det där lät otäckt!

Du ska nog vara försiktig när det åskar ute.

2009-06-20 @ 17:40:05
URL: http://detspokar.blogg.se/
Postat av: Ninna

Att du råkad ut för åskan vid fler än ett tillfälle??!! Otäckt.



Förutom åskan så verkar du ha varit på en midsommarfest, som innehåller alla ingredienser som kan tänkas en sådan högtid. Trevligt.

2009-06-20 @ 19:52:59
URL: http://persiljeland.blogg.se/
Postat av: Ninna

Att du råkad ut för åskan vid fler än ett tillfälle??!! Otäckt.



Förutom åskan så verkar du ha varit på en midsommarfest, som innehåller alla ingredienser som kan tänkas en sådan högtid. Trevligt.

2009-06-20 @ 19:53:04
URL: http://persiljeland.blogg.se/
Postat av: Pialotta

Ush då det där låter inget kul. Visst var den där Oskar på gång här oxså rejält med Regnsson i armkrok.. det duggade inte precis utan ett riktigt skyfall som varade så där en halvtimme cirkus. Vi satt inte i utetält utan på en terass med vind och regnskydd.. men fy vad det var kusligt nära.

Tur kan man säja att du haft med tanke på blixtarna.

En fortsatt fin helg till dig.

2009-06-20 @ 23:38:19
URL: http://kafferasten.blogg.se/
Postat av: Ninni

Festen lät ju riktigt rolig...attans då körde du fast det kan man ju vara glad över dan efter.



Men fy va läskigt med blixten..RYS!!



Ha en fin söndag, kramen

2009-06-21 @ 10:10:27
URL: http://ninni.blogg.se/
Postat av: Erik

Verkar ha varit en skojig fest! Men för att citera Dynamit-Harry: "Jävlar vilken smäll!" Redan att ha åskan cirkulerande ovanför där man är är en ganska kuslig upplevelse (eller mäktig är kanske bättre ord?). När då blixten slår ner där man är, uj uj. Tur att ingen blev skadad! Så du har denna speciella dragningskraft Fia!? Blev det så där lustigt statiskt efteråt, håret stod rakt ut på er i tältet (då menar jag inte av skräcken)?

Ditt tidigare blixtäventyr låter riktigt ruskigt. Hoppas du slipper närkontakt med blixten en tredje gång! ;-)

2009-06-21 @ 12:23:50
URL: http://erik56.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback