Löneförhandling

Just nu är det ganska bra att vara ma/no-lärare. Eftersom jag av väldigt speciella skäl (som jag dessvärre inte kan berätta om) bestämde mig för att säga upp mig från mitt skolledarjobb började jag titta på Platsbanken efter lediga jobb. Då såg jag att det fanns en utlyst tjänst som ma/no-lärare på en skola lagom långt hemifrån. Jag tänkte efter en liten stund, och kände att den kunde vara intressant, så jag skickade iväg en ansökan en morgon klockan halv åtta.
Två timmar senare ringde rektorn och ville boka ett möte. Och då hade han redan hunnit kolla två av mina referenser! Två dagar senare träffades vi (fast ansökningstiden fortfarande inte har gått ut) och efter 30 minuter blev jag erbjuden tjänsten. När vi skulle löneförhandla presenterade jag mitt lönekrav, och jag var lite beredd på att backa en aning. Då lade den nya rektorn på 600 kr på mitt bud med motiveringen "om man ska börja ett nytt jobb vill man ju känna att man får en bättre lön..."
Idag berättade jag för en annan rektor om händelsen, varpå hon sa: "Ok kom tillbaka hit nästa år och höj lönen lite till..."

Behöver jag säga att det är brist på ma/no-lärare?


Kommentarer
Postat av: Ester

Inte vilka ma/no-lärare som helst,

utan BRA lärare och det är du!

2009-06-15 @ 22:42:51
Postat av: Erik

Grattis! Bra lärare uppskattas alltid, vare sig det gäller ma/no eller andra ämneskombinationer, tror jag. Verkar vara ett bra löneläge för dig, bara att passa på. Fast du kommer kanske att trivas på denna "nya" skola och vill inte byta tillbaks, men kanske kan du bolla de två mot varandra nästa läsår och höja lönen rejält?

Postat av: frktjatlund

Grattis! Det är skönt att göra slag i saken när man vet vad man vill. Och inte vill.

2009-06-16 @ 11:53:56
URL: http://frktjatlund.wordpress.com
Postat av: lillsyrran

Bra, lärare är en viktig yrkeskår. Borde flytta pengar från finansfolk mm till lärare och omsorgspersonal.

Trevlig midsommar!

2009-06-18 @ 11:42:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback