Parlamentet



Jag såg fram emot att titta på kvällens tioårsjubileum av "Parlamentet", där jag hoppades att man skulle få höra en massa snabba repliker och vitsiga ordvändningar. Och så blev jag så grymt besviken. Hela stämningen i programmet har ändrat karaktär.
Från början var det snabba ordväxlingar och galna infall, men det har mer och mer övergått till att vara plumpa personangrepp och förolämpningar. Det roligaste panelen vet numera är att stå och låtsas vara fullständigt oförskämda mot varandra, eller driva med kungahuset så överdrivet att man byter kanal för att det blir tråkigt att lyssna. De förlöjligar olika personer på ett sätt som alldeles för ofta passerar smaklöshetens gräns. Jag tycker att det är helt ok att offentliga personer ska tåla att bli kritiserade och "drivna med" i sin funktion som tex politiker eller artist, men det är inte ok att sitta och förnedra dem som privatpersoner och komma med nedlåtande kommentarer om deras utseende eller intelligens. Dessutom blev jag illa berörd av Sissela Kyles tolkning av en förståndshandikappad person.
Det är rutinerad och begåvade personer i panelen. Borde de inte klara att vara rappa i munnen med hjälp av sin yrkeskunskap och humor?
Och så märktes det att den roligaste av alla saknades ikväll - Johan Glans. Han har en så skön humor, där han har självironi och bjuder på sig själv. Han kan vara giftig mot olika företeelser och beteenden, men hans humor bygger inte på personangrepp på andra.

Kommentarer
Postat av: Annelie

Tur att jag inte hann titta då. Men Johan Glans är kul, det håller jag med om!

Postat av: Bajen

Jag håller med , plumpigt minst sagt

2009-01-02 @ 00:31:41
Postat av: V

Jag har inte tittat på flera år. Ikväll tittade jag en stund och somnade.

Så numera vet jag varför jag inte brukar se programmet. Det kan iofs ha med Sporten att göra också.



Fint nytt år till Dig, Fia!

2009-01-02 @ 00:47:05
URL: http://vick2ria.blogg.se/
Postat av: Ninni

Såg bara lite och jag håller med det är verkligen personangrepp numera, lite trist faktiskt!



Sen gapar dom i mun på varandra så bedrövligt..suck.

Ha en skön dag..kramen

2009-01-02 @ 10:36:09
URL: http://ninni.blogg.se/
Postat av: Petra

Jag håller med. Och det värsta är att det är kvinnorna som sysslar mest med detta. Inte alls roligt.

2009-01-02 @ 10:45:23
URL: http://petra.papper.fi
Postat av: a

för att citera ylva: E-XAKT

2009-01-02 @ 11:28:18
URL: http://fyraminuter.blogg.se/
Postat av: Hanna

Glansen, Tornvingen och Betnérn är de bästa. Och de saknades. Men Parlamentet är verkligen på utgående...

2009-01-02 @ 19:42:35
URL: http://hannasplats.blogg.se/
Postat av: Erik

Bra skrivet. Nog precis detta råa, nyansbefriade skrikhumor som fått mig att se mindre och mindre på Parlamentet numera... denna kväll valde jag Jonas Gardells tv-teater, tror jag det var. Det tog en stund men det blev bara bättre drama ju längre timmen led. Ser fram mot fortsättningen, även om jag anar hemskheter.

Parlamentet var bättre förr och Glans är bra. Stor-och LillRobert är sådär och flera andra bara plumpa.

2009-01-03 @ 12:15:21
URL: http://erik56.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback