Fotoutmaning från Tompa

Alla ni som tycker att det är kul med fotoutmaningar - antar ni den här?

Jag har alltid varit lite allergisk mot goda råd. Förnumstiga människor som i all välmening försöker tala om för en hur man ska vara och göra. Ett råd som jag fick av en gammal fotokompis har jag dock följt i 35 år.

 Kompisen hette Ove Alström och var en mycket duktig och välrenommerad fotograf. Han hade ett stort musikintresse och var känd för sina fina jazzbilder. I mitten på 60-talet gav han ut fotoboken "Portrait of my Pals" med bilder av jazzmusiker. Mest känd för den stora allmänheten blev han nog när han tog stillbilderna till Utvandrarfilmerna. Han gjorde mycket annat också, fotograferade teater och glas och var en stor inspirationskälla och en bra kompis trots att han var 30 år äldre. Tyvärr gick han bort för ca 20 år sen.

 Och rådet då? Det var lika enkelt som självklart: "Läs alltid bruksanvisningen. Den är skriven av dem som tillverkat grejerna och de vet hur de ska användas."

Även om man använt samma filmsort i hur många år som helst så ska man titta på databladet när man öppnar en ny förpackning. Tillverkaren kan ha ändrat något sen förra gången.

Rådet går att tillämpa på nästan allt. Man slipper svordomar när man installerar nån ny pryl till tv:n, när man satt ihop en IKEA-möbel blir det inga grejer över. När jag köpt min digitala Nikon-kamera låg manualen i kameraväskan i två år innan platsbrist gjorde att jag blev tvungen att våga lämna den hemma.

Vid ett tillfälle berättade Ove för mig att han fotograferat i Paris en hel dag med en Leica-kamera med ett 90mm objektiv och skärpan inställd på en meter. Han tvingade sig själv att ta alla bilder med det utsnittet.

Den utmaningen skickar jag nu vidare till er. Det är framför allt sig själv och sitt kreativa tänkande man utmanar. Man behöver inte åka till Paris för att ta bilderna. Man kan gå ut i sin närmaste omgivning och kanske upptäcka den på ett sätt som man inte gjort tidigare.

På en digital systemkamera motsvara det ungefär 55 mm, det vill säga den längsta brännvidden på normalzoomen. Ställ in det läget, sätt skärpan på en meter, koppla ur autofokusen och tejpa fast inställningarna så de inte ändras av misstag.

Jag ser med förväntan fram mot resultatet!

Tompa


Om du har lust att anta utmaningen kan du väl skriva en kommentar här så att vi får titta på dina bilder?


Kommentarer
Postat av: Mia

Så sant, så sant... Men det brukar oftast kännas så urbota tråkigt att läsa manualer - tills man går bet och blir tvungen! s

Postat av: Mia

Så kan man väl inte göra med en vanlig digitalkamera? Eller..??? Frågar en dumskalle...

2009-01-08 @ 07:10:33
URL: http://matmia.blogg.se/
Postat av: Lena

hahaha...det låter som min man! Det är allmänt känt i vår bekantskapskretts att min man alltid läser alla bruksanvisningar och manualer...så kan han också med alla prylar!



Sv. jodå jag fick köpa bilen för 1500:-



ha en toppen dag!

2009-01-08 @ 11:58:39
URL: http://lenakald.blogg.se/
Postat av: Mia

Det var nog det jag trodde L

2009-01-08 @ 21:43:59
URL: http://matmia.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback