Julmarknad

Det är grått och ruggigt ute och regnet strilar oavbrutet. Jag försöker samla ihop lite andra-adventskänsla och åka till Värmdö för att besöka Siggesta gård, där det är julmarknad.
Det är helt klart lättare att få den rätta känslan när det är kallt, klart väder och gnistrande snö.

Förra helgen gick jag en långpromenad med en kompis, och vi avslutade promenaden här i Hammarby sjöstad. Då såg vi en stor skylt med ordet "Julmarknad" nere vid kajplatsen för färjan mellan sjöstaden och södermalm. Vi var ganska förväntansfulla när vi gick dit, men bland stånden blev vi grymt besvikna. Det fanns ingen hemtrevlig julstämning alls, utan allt var bara extremt dyrt och det kändes totalkommersiellt. 

I vår familj har det varit en tradition att besöka julmarknaden på Utö varje år, och där är det alltid mysigt. Där finns både god mat och fint hantverk och så kan man värma sig vid en sprakande brasa, äta en varmkorv och sedan kan man gå in på en trivsam pub och ta en öl i väntan på båten hem. Det är så häftigt att åka båten mot kvällningen när det är gnistrande kallt och havet är nästan svart och inget annat ljus stör himlens stjärnor.

Vilka andra bra julmarknader kan ni rekommendera?

Kommentarer
Postat av: carolina

Julmarknader börjar nästan bli lite för mycket. Bussresor till julmaknader och jag vet inte allt. Varför ska det vara så! Och redan runt allhelgona börjar det, inte klokt. Kan tänka mig en liten julmarknad närmare jul när man säljer lite delikatesser, lite smakfullt julpynt och såklart massor av grönt (hyacinter, amaryllis, mossa och kottar m m.) Jag kanske ska starta en egen julmarknad ;)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback