Tips till nervösa talare

Sex före ett tal lugnar nerverna

Samlag kan lugna nerverna, innan man till exempel skall tala inför en stor församling. Det konstaterar den brittiske psykologen Stuart Brody vid University of Paisley efter att ha studerat 24 kvinnors och 22 mäns sexuella aktivitet före stressande aktiviteter. Brody mätte efteråt hur de olika typer av sex som utövats nu påverkade testpersonernas blodtryck i stressade situationer, och hur snabbt blodtrycket sjönk igen. Försökspersonerna ombads bland annat att hålla tal och att utföra huvudräkning.

Inga andra former av sex än samlag hade någon effekt. Endast när penetration ingick i akten, fick personerna mätbart lägre blodtryck, och det sjönk fortare till normal nivå än hos dem som till exempel bara kelat, haft oralsex eller masturberat. De som inte haft sex alls, hade det klart högsta blodtrycket under stress. Många nerver, bland annat i slidan, stimuleras under samlag, och kanske är det denna stimulans, som verkar lugnande efter samlaget.

nr 15/2006, (Illustrerad Vetenskap)


Nu får man ju ompröva de kolugna filbunkarna som aldrig verkar stressade....


Kommentarer
Postat av: elena cn

Jösses! Det här var något nytt...det stod inte hur långt före man ska sexa för att det ska ha någon effekt:)?

Postat av: Fia

Jag gissar att man i alla fall ska ta sig tid att duscha och klä på sig...

2009-08-26 @ 21:05:21
Postat av: evans

Haha! Det här ska jag tipsa mina elever om inför den muntliga delen av nationella i svenska :)

2009-08-30 @ 16:34:46
URL: http://evans.blogg.se/
Postat av: Borthy

Jag kan också tänka mig att tala ofta...lugn som en filbunke men det finns ju lite problematiska inslag i den processen...:-)

2009-09-13 @ 03:03:57
URL: http://borthy.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback