Rapport från läsveckan

Min elevgrupp fick sina böcker i går morse, och efter en kort introduktion satte de igång med att läsa. Strax efter lunch suckade en kille i gruppen djupt och sa:
- Är den här tjejen aldrig glad? Hon är ju bara deppig hela tiden, och sur på sina kompisar...
- ...Ja, och så gör hon bara samma saker hela tiden, fyllde en annan elev i.
- Och så super hon bara, och får aldrig ligga med nån, sa en tredje.

Jag var väldigt orolig att jag på något vis hade påverkat gruppen att inte tycka om boken. Jag kanske hade visat det med mitt kroppsspråk, eller en omedveten nyans i rösten när jag presenterade boken, eller...

När eleverna diskuterade boken visade det sig att ingen tyckte att den var bra. Då var jag tvungen att hitta en ny strategi. Jag försökte peppa ungarna att fundera på vilket syfte Skugge kan ha haft när hon skrev/publicerade boken. Jag ville att de skulle tänka efter om boken kunde hjälpa någon att förstå att de inte var ensamma om att  må dåligt, och om det skulle gå att förstå att man kan må dåligt och känna sig deppig under en period, och sen komma tillbaka och må bättre.

Idag gjorde vi ett avbrott i läsandet och spånade lite på hur vi ska redovisa den här boken på torsdag, och just nu lutar det åt att vi ska:
- ha väldigt mörkt i rummet (gärna sätta upp svarta sopsäckar på väggarna för att få tillräckligt dyster stämning
- ha många citat från olika låtar som var populära på 90-talet, utspridda på väggarna
- spela synth-musik och indie-pop
- bygga upp en miljö med en massa ölburkar, vinflaskor, fimpar och annat som visar på alla röjfester som beskrivs i boken. Däremot satte jag stopp för att ha lite hasch liggande där :)
- ha en discolampa i taket (!)
- sätta upp deras reflektioner över innehållet i boken
- eventuellt ska några av tjejerna sitta som svartrockare och låtsas festa, mitt i installationen

Vi får se om redovisningen blir som ovan, eller om något förkastas eller tillkommer.

Jag ska försöka ta en bild och lägga in på bloggen....

Kommentarer
Postat av: Ninna

Oj, vad många idéer de hade. Att de på något sätt reagerade över boken gör ju att författaren på något sätt lyckats. Värre är väl om böcker bara passerar utan att man får några tankar eller reaktioner. Ska bli intressant att höra/läsa hur det fortsatta arbetet och redovisningen blir.

Postat av: Kersti

Kanske det på sätt och vis kan bli bättre mer givande snack när boken inte är så bra? kan det vara så. de var ju i alla fall fulla med idéer om hur den kan redovisas.

2008-10-21 @ 20:28:57
URL: http://plommenad.blogg.se/
Postat av: tingeling

Den där boken glömmer de aldrig ochdå är den väl bra på något konstigt sätt

Rolig redovisning man blir ju lite nyfiken och skullee gärna vilja smygtitta kram Tingeling

2008-10-21 @ 21:07:48
URL: http://tingelingtingeling.blogg.se/
Postat av: frktjatlund

Det låter som en bra idé. Jag kan bara tänka mig vilken svartsyn Skugge hade och omgav sig av på 90-talet. Inte för jag läst boken, men väl en massa krönikor. Som jag inte gillade för att de bara var en massa hastigt hopkokade åsikter.

2008-10-21 @ 22:03:09
URL: http://frktjatlund.blogg.se/
Postat av: Jonas

Skulle nästan vara värt att fota detta, skulle vara intessant o se hur de tänker sig Skugges tillvaro i denna uppenbart tråkiga bok.

2008-10-21 @ 23:14:15
URL: http://storarvid.blogspot.com/
Postat av: Ninni

Tror att er redovisning kommer att bli superbra!



Kan ingen ta kontakt med författaren och höra vad hennes syfte är/var??

Lycka till!



kramen

2008-10-22 @ 08:49:22
URL: http://ninni.blogg.se/
Postat av: Mumin

Det där kommer att bli superbra tror jag. Vilken bra idé du har kommit med. Låter jättespännande! Kram vännen! Mumin

2008-10-22 @ 13:44:42
Postat av: Mia

Men åååå...varför fick vi inte göra sånt på den gamla "goda" tiden... ;-))

2008-10-22 @ 18:57:49
URL: http://matmia.blogg.se/
Postat av: Dennis

Tack, vad glad jag blir! Hoppas att det inte blir några fler avbrott i läsandet. ;)

2008-10-22 @ 19:25:12
URL: http://www.dennism.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback