När man tror att man är hederlig...

Jag måste erkänna att jag har blivit förvirrad över lagar och bestämmelser den senaste tiden. Jag har trott att jag har varit laglig eftersom jag inte laddar ner musik eller film olagligt, utan köper den musik jag vill ha från cdon.com, Homeenter,  eller från vår lokala, serviceinriktade musikaffär. Filmer hyr jag eller köper från No1, på Götgatan i Stockholm. När vi har varit inblandade i scenshower på olika sätt med vår dansande dotter har vi alltid kontaktat STIM och betalat ett överenskommet belopp.
Nu undrar jag:
- är det olagligt att lägga in en musikvideo eller en filmsnutt från Youtube på bloggen?
- är det olagligt att länka till ett inlägg påYoutube på bloggen?

Vilka regler gäller nu? Vilka regler är föreslagna att gälla?

Jag föredrar att vara laglig, under förutsättning att det är tydligt vilka regler som gäller. Är det någon bloggläsare som kan förklara hur man ska bete sig för att vara laglig?

Kommentarer
Postat av: Lissen

Det har jag ingen aning om.



Men jag kommr ihåg när jag körde min röda Puch Dakota! Jag var stark, fri och oberoende.... så härlig känsla!!!!!!!!

Postat av: Inger Maryissa

Precis som du börjar jag känna mig förvirrad av vad som gäller....

Jag trodde själv också att det var fritt fram att lägga in musikvideos eller filmsnuttar från Youtube på bloggen...

Men läste någonstans att man var då själv ansvarig för att det var ok.

Alltså om den som gjort videon osv har gjort den på olagligt sätt så kan man själv drabbas.

Konstigt.....

Snart vågar man inte göra någonting på nätet....

Men å andra sidan, har inte Youtube själva ansvar för vad som finns på deras sida ?

För t.ex. när det gäller gästböcker som många av oss har på våra hemsidor,

så är vi hemsidesägare ansvariga för att inget olämpligt skrivs i dem.

Toppen att du tog upp detta,

och vi får väl forska vidare i saken, och det ska bli intressant att läsa kommentarerna.

Kram





2008-11-16 @ 21:57:14
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: Lena

Så mycket lagar och regler vi har i Sverige, verkar det som vi ständigt bryter mot dom, oavsett vad vi än gör. :S

2008-11-16 @ 22:17:06
URL: http://cruelladelena.blogg.se/
Postat av: Erik

Det här var något jag helt missat! Var hittar jag information kring detta? En som vill veta. Vore ju rätt bra att hålla sig på rätt sida. Men ska jag lida för att YouTube finns? VA!? Känns fel, då får väl förbudsivrarna stänga ner YouTube eller rensa bort bland filmerna...

Har alltid varit motståndare till den där typen av omvänd bevisning, här verkar det vara ett gränsfall. Får väl kika in här igen och kolla om du får något informativt svar!

2008-11-18 @ 13:00:07
URL: http://erik56.blogg.se/
Postat av: Socrate

Alltså - jag sitter inte på nån absolut sanning men eftersom YouTube erbjuder både länk och "embed-code"

till varje klipp, måste det ju vara helt okej. Man tar ju inte betalt för denna tjänst.

Klippet ligger ju redan ute på nätet på YouTube, alltså är det redan offentligt. Då kan ju ännu en publicering inte vara olaglig...eller?



SÅ TROR VÄNNEN SOCRATE I ALLA FALL DET ÄR.



2008-11-19 @ 21:40:42
URL: http://socrate.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback