Valborgsfylla

Jag hoppas att det inte var en massa ungdomsfylla runt om i landet igår. Varje år hör man talas om ungdomar som har druckit sig redlösa och råkat ut för både olyckor och våldsamheter. 
Det är ett enormt grupptryck, och många ungdomar ser fram emot att få bli riktigt berusade. Det finns tyvärr många sätt  att få tag i alkohol även för 14-15-åringar. Det är alldeles för många som är villiga att köpa ut och langa sprit, och det värsta är att det många gånger är föräldrarna som ger sina barn alkohol. De försvarar sig med att det är bättre att de får schysst sprit hemifrån, så att de inte ska dricka "HB" eller liknande. 
En av mina kollegor är nykter alkoholist och han informerar årligen våra ungdomar om skador och risker i samband med alkoholförtäring. I samband med det har han nämnt att det finns alkohol i en massa produkter, till exempel rakvatten och skokräm. Han har nämnt det då han har berättat hur desperat en alkoholist kan bli för att få tag i alkohol. Igår berättade han att en av eleverna hade kommit till honom och frågat:
- Du, vad var det du tipsade om, som man kunde bli full av fast man inte fick tag i sprit?
Min kollega blev väldigt dyster och kände att den information han hade lämnat med avsikt att avskräcka från fylla i stället användes på fel sätt. 
Men är det inte sorgligt att 14-åringar planerar att bli fulla på det viset?

Kommentarer
Postat av: YET

Fortfarande är det föräldraransvar tycker jag...det finns många dåliga vårdnashavare, vad eller hur tänker dom, eller är det så patetisk att dom krökar ner sig själva och skiter i ansvaret?/br

2008-05-01 @ 12:04:48
Postat av: Erik

Från tonårsfylla direkt till a-lagsbänken, skrämmande.

Sant om grupptrycket, det är nog svårt att stå emot för många. Tyvärr även många som luras i sprit. Eller som ibland sker, de dricker fort och hinner aldrig börja känna sig fulla, utan blir akut spritförgiftade...

Ja, den mesta informationen kan missförstås/missbrukas. Trist men...

Hoppas det rätt usla vädret igår kväll stoppade lite av storstadsfyllan?!

Nu håller det på att bli en fin dag, igen.

Härligt :-)

Postat av: Pialotta

Ja, verkligen.. det är så fruktansvärt med dessa fyllefesterna som finns över allt.. börjar långt ner redan som 12-13 åringar.. Jag skrev om en ny drog i veckan..

Ja du undras tro hur många som låg i fyllecell eller togs in för magpump i natt..

Tycker oxså det är förskräckligt med vuxna föräldrar som bär sig åt och i små barns sällskap:-(

Ha de fint Fia.. trevlig 1 Maj.

Kram*

2008-05-01 @ 12:55:04
URL: http://http:/kafferasten.blogg.se/
Postat av: Vargen

En stor orsak till att unga dricker är nog grupptryck från kompisar. Dessutom romantiseras bilden av alkohol i filmer (huvudrollsinehavaren dricker för att döva smärta i dramafilmer, och i actionfilmer dricker de whiskey direkt ur flaskan... ingen generalisering här inte...) Föräldrar måste också själva vara goda förebilder för sina barn. "Barn gör inte som man säger, barn gör som man gör". Hur har förhållandet till alkohol varit i hemmet? Även andra i barnens omgivning måste tänka på vilken bild de ger av fylla och alkohol. Till exempel tror nog många unga att det är lite häftigt att vara bakfull, det är inte bara en gång jag hört "folk" nästan (långt efteråt så klart) skryta om hur "bakis" de varit. Varför är det lite häfigt att prata om?

2008-05-01 @ 13:14:53
Postat av: Eva

Ja, det är verkligen tragiskt. Men jag minns själv hur det var det där med grupptrycket att man MÅSTE ut och festa bara för att det var Valborg. Sen sprang alla runt och var fulla och frös. Och egentligen var det inte så kul. Idag njuter jag av att bara kunna stanna hemma och koppla av. Utan alkohol dessutom. Det jag tycker är skrämmande är att ungdomarna verkar dricka så mycket mer nu. Inte minst tjejerna. Har också förstått att det blivit "inne" (iallafall här i Stockholm) med lustgas på festerna. Det är helt sanslöst!

2008-05-01 @ 15:46:11
URL: http://suntliv2.blogg.se/
Postat av: Åsa

Den skolan jag jobbar på kom det igår två st. tjejer som är 15 år och var berusade redan kl. ett på dagen. Jag förstår inte? Det är som många ungdomar som skolkar. Dom kommer till skolan och sitter i rasthallen men orkar inte gå på lektionerna. På min tid om man skolakade så höll man sig så långt ifrån skolan som möjligt, det var ju likom hela grejen. Konsigta tider!

2008-05-01 @ 18:57:32
URL: http://galanthus.blogg.se/
Postat av: amonym

Absolut ett föräldrar ansvar.....fattar dock inte att de törs. Jag (fast jag är ju asgammal....) hade aldrig vågat gå på stan full om jag var 14-15 år! Visst testade vi, åtminstone när jag var 15, men vi gick definitivt inte på stan! Fast det kanske har att göra med att man är uppfödd i en småstad. Risken att stöta på någon av föräldrarnas vänner var STOOOOR! Och det ville man inte. Nu verkar det som till o med föräldrar tycker det är ok att vara full på stan när man är 15.....eller??!! Kan man sätta sina 13-åriga pojkar i kloster tror ni....så man slipper ovanstående......

2008-05-02 @ 12:13:22
URL: http://amonym.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback