På måndag...

Maken provade ett par sommarbyxor och drog lite grann i byxlinningen. Jag kunde ana ett drag av missnöje hos honom.
- På måndag måste vi börja äta nyttigt, sa han med dyster röst.
Visst har vi slarvat en hel del den senaste tiden. Det har varit otroligt stressigt på jobbet och vi har kommit hem som två urlakade vrak (om man nu någonsin lakar ur vrak...). I det läget känner man inte för att komponera roliga och hälsosamma middagar, utan det har blivit färdigrätter vid några tillfällen. Ok, många tillfällen.
Så nu är det dags att äta nyttigt. Varför känns det inte lockande att äta nyttigt? Varför tjoar man inte "Yipeee, vi ska äta nyttig mat"? Varför känner man att nyttig mat innebär försakelser och återhållsamhet? Inget bejakande av lustar, ingen lidelse? Bara präktigt, tråkigt, förståndigt...

Kommentarer
Postat av: Hanna

Men åh, det finns ju så mycket smarrig mat som är nyttig också. Tänk sallad på sparris couscous och feta, eller hel kyckling i ugn, eller hel fisk i ugn, eller sallad på matvete och köttfärs med panang currypasta. Det finns massor. Hela grönsaksdisken är fyllt med god mat! Man behöver inte tänka på vad som måste försakas. Tänk på vad ni får!!

Postat av: Kraka

Ja, visst är det märkligt! Håller just på med en riktigt gräddig korv stroganoff just nu. Min son kommer ner om 10 nminuter och äter med mig. (Han bor ett par prtar ifrån mig).

2008-05-30 @ 19:22:36
URL: http://kraka.zoomin.se/blogg.html
Postat av: Kraka

Nej, jag har inte smuttat på matlagningsvinet. Men jag ser att det nog ser ut så med alla konstiga stavfel i föregående kommentar. :-)

2008-05-30 @ 19:24:18
URL: http://kraka.zoomin.se/blogg.html
Postat av: Anonym

Jag hade ju tänkt vara i hamn nu till sommaren med min vikt men av en underlig anledning har jag inte börjat än konstigt va?

kram Tingeling

2008-05-30 @ 20:36:36
Postat av: vivan

Äta bör man annars dör man ...äta gör man ändå dör man...ät 5ggr om dagen håll igång förbränningen...

rör på dig i snabbt tempo 30 minuter om dagen....in off...mitt recept på viktnedgång...20kg...kramiz ...och trevlig helg!

2008-05-30 @ 21:26:21
URL: http://vwellermo.blogg.se/
Postat av: Madicken

Och jag mår bra av LCHF mat. Dvs nästan inga kolhydrater men ordentligt med protein och naturligt fett som smör o grädde. Man blir fet av sött och söt av fett. Jo, det är sant :)

2008-05-30 @ 21:33:49
URL: http://www.madicken-teolog.blogspot.com
Postat av: ejmis

Jag blir nyttig nästan varje måndag jag... =/

2008-05-31 @ 09:29:22
URL: http://ejmis.blogg.se/
Postat av: Ester

Jag tycker att det är svårare att komma igång med att röra sig mer. Grönsaker, fisk och skaldjur är hur mumsigt som helst i mina ögon. Men du, det kanske går bättre nu när värmen kommer! Då brukar man ju inte vara lika sugen på tung mat. Då blir det glass och kall öl istället... :-)

2008-05-31 @ 10:49:19
Postat av: Fia

Hanna: Du har helt rätt! Jag var trött och grinig, och hade en negativ inställning. Jag håller med om att det finns fantastiska möjligheter.

Kraka: Åhh, korv stroganoff! Gott!

Tingeling: Äsch, livet börjar vid ...(censur)....

Vivan: Oj! Hur lång tid har det tagit?

Madicken: Låter som en sympatisk metod! Men jag älskar pasta och potatis....

Ejmis: Vad härligt att vara nyttig gång på gång!:)

Ester: Jag föredrar också skaldjur, fisk och grönsaker framför korv och kött. Men jag gillar en massa onyttiga saker också. Dags att öka motionen alltså!

2008-05-31 @ 11:21:12
Postat av: Erik

Det var roligt, fniss. Vi är nog flera som känner igen oss (jag i alla fall). Har hört att mycket smak sitter i fettet i köttet osv. Då blir det gärna trist smak, träigt när det är nyttigt. Men trevliga undantag finns ;-)

Hitta dem och er lycka är gjord. eller ställ bågarna och börja cykla, pedalkraft käkar kalorier bra!

Ha en skön (sista?) arbetsvecka :-)

2008-06-01 @ 22:17:11
URL: http://erik56.blogg.se/
Postat av: Mormor

Mycket mat är både nyttig och god.. men som du säjer fnyser många på näsan så näshåren dallrar av bara ordet. Vi har oxså slarvat här, men äter för det mesta hemlagad mat.. jag är ju kock i köket:-)

MEN.. vi har ätit kakor och godis hela vinter/vår halvåret och det där är icke braigt..

Ha de fint ät vad ni förtjänar, men gör det med måtta..:-)

2008-06-02 @ 18:09:53
URL: http://caffepaus.blogg.se/
Postat av: Fia

Erik: Som tur är tycker jag mest om fisk (jag skulle kunna leva på lax) som ju är nyttigt. Att ställa undan hojen vore tråkigt, jag tror jag får köra lite präktig motion mellan åkturerna istället:)

2008-06-03 @ 18:24:41
Postat av: amonym

jaaaahaaa varför är det så att allt som är gott antingen är vanebildande eller fettbildande=) Om man inte kan minska på inkomsterna får man öka utgifterna;) Lycka till! Fast jag har även hört att kläder krymper i garderoben.....

2008-06-05 @ 20:33:41
URL: http://amonym.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback