Du gamla, du fria...

Vi har börjat planera för avslutningen. Eleverna tränar på sina sånger, och vi vrider och vänder på redovisningar och provresultat för att sätta rättvisa betyg.
Programmet för avslutningen ska finslipas och då har det visat sig att det finns delade meningar om vilka sånger som ska sjungas. Bland annat finns det några som anser att det inte är lämpligt att sjunga "Du gamla, du fria". De oroar sig för att det kan väcka anstöt.
Jag blir bara alldeles matt! Hur kan en nationalsång i ett demokratiskt land väcka anstöt? Vi får väl inte ge vika för mörkrets makter och skänka bort vår nationalsång så att den får symbolisera nazism, rasim eller fascism? Vår nationalsång ska väl symbolisera att vi tror på demokrati, fred och frihet? Vi ska väl vara starkare än de ickedemokratiska rörelserna?
Eller är jag naiv och romantisk?

Jag tänker sjunga nationalsången starkt och högt tillsammans med infödda och invandrade vänner!

Vad tycker ni? Det vore himla intressant att få synpunkter från så många som möjligt. Ni som bara brukar kika in utan att skriva kommentarer kan väl skriva en rad om det här?

Kommentarer
Postat av: J

Nationalsången liknar en gammal psalm, tycker jag. Vem kan bli upprörd över den?

Den som inte vill sjunga kan stå tyst. Det gör jag själv, vid tillfälle när sången sjungs. Inte för att jag tycker illa om sången, utan för att jag tycker det känns fånigt att sjunga den.

Sverige nämns inte i nationalsången. När den skrevs, på 1800-talet, var vi i union med Norge!

2008-05-15 @ 21:47:44
Postat av: Erik

Ja, det är helt otroligt. De försiktiga majorerna tillämpar någon skruvad svenskrasism.

Vilket även missbrukas både här och där.

Vi har t ex en fin gammal flagga, den kan vi alla i Sverige vara stolta över. Trist att en grupp solkat ner denna symbol för ett öppet bra land

Ja, ja det finns alltid folk som ska krångla till saker som är så självklara och enkla.

Såklart du har rätt inställning.

Just ignore them (stupid people) :-)

Postat av: ejmis

Klart vår fina Nationalsång ska sjungas högt och ofta!!

2008-05-15 @ 22:47:24
URL: http://ejmis.blogg.se/
Postat av: R....

Skriven 1844 och nationalsång sedan 1866. Läste om den och såg att den är väldigt unik då den inkluderar fler länder, tycker jag låter som en fin och fördomsfri tanke. Att vi ALLA som bor i vackra norden skall vara lyckliga över det oavsett hudfärg, religion, eller etnicitet och medborgarskap för den delen. Egentligen borde den sjungas mer ofta som en ståndpunkt emot rasism och förtryck. Låter ju så vackert att alla sjunger tillsammans att vi är så lyckliga att få vara på samma plats under samma tidpunkt med alla människor runt omkring oss. Dessutom sjunger man ju "då ärat Ditt namn flög över jorden" vilket kan tolkas som att Sveriges namn blev vida känt i världen då folk från Sverige kanske bosatte sig på andra platser. Hur kan då nationalsången tolkas som rasistisk då man påpekar att även Sveriges folk utvandrat en gång i tiden (alltså inte bara känt genom krig, utan även då många var TVUGNA att flytta ifrån Sverige pga av rådande situation). Dags att förklara ett och annat för dessa människor som missbrukar nationalsången för rasistiska ändamål. Usch för dessa tragiska människor!

2008-05-15 @ 23:47:09
URL: http://runt20snart30.blogg.se/
Postat av: Anonym

Skriven 1844 och nationalsång sedan 1866. Läste om den och såg att den är väldigt unik då den inkluderar fler länder, tycker jag låter som en fin och fördomsfri tanke. Att vi ALLA som bor i vackra norden skall vara lyckliga över det oavsett hudfärg, religion, eller etnicitet och medborgarskap för den delen. Egentligen borde den sjungas mer ofta som en ståndpunkt emot rasism och förtryck. Låter ju så vackert att alla sjunger tillsammans att vi är så lyckliga att få vara på samma plats under samma tidpunkt med alla människor runt omkring oss. Dessutom sjunger man ju "då ärat Ditt namn flög över jorden" vilket kan tolkas som att Sveriges namn blev vida känt i världen då folk från Sverige kanske bosatte sig på andra platser. Hur kan då nationalsången tolkas som rasistisk då man påpekar att även Sveriges folk utvandrat en gång i tiden (alltså inte bara känt genom krig, utan även då många var TVUGNA att flytta ifrån Sverige pga av rådande situation). Dags att förklara ett och annat för dessa människor som missbrukar nationalsången för rasistiska ändamål. Usch för dessa tragiska människor!

2008-05-15 @ 23:49:49
URL: http://runt20snart30.blogg.se/
Postat av: vivan

Jag älskar att sjunga den...och gör det så fort jag får tillfälle...och när de spelar den på tv...ställer jag mig i gevakt...av vördnad...det är våran och alla som bor i detta landets psalm...nationalsång...kramiz

2008-05-16 @ 10:26:14
URL: http://vwellermo.blogg.se/
Postat av: Inger Maryissa

Jo, jag förstår heller inte varför det skulle väcka anstöt att sjunga nationalsången.

Varje land har ju sin sång och sätt att fira sitt land.

Det är ju en annan sak när den används och utnyttjas av höger extrema grupper som är främlings-och invandrarfientliga.

Och håller med om att vi får inte ge vika för dem.

Och ja vi ska vara starkare än de icke-demokratiska rörelserna.

Jag håller fullständigt med dig i det du skriver.







2008-05-16 @ 14:51:57
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: A

härligt f!

jag vill inte heller skänka bort vår nationalsång så att den får symbolisera nazism, rasim eller fascism... vi får inte vika oss, national sången betyder mer, jag tänker iaf sjunga den med dig!

2008-05-16 @ 16:18:15
Postat av: YET

Det finns inget att tillägga tycker jag, jag håller helt och hållet med! Hade vi tjoat ut att "svenskar är bäst" eller till och med "vi SVENSKA MEDBORGARE är bäst i hela världen" hade det varit en annan femma. Eller?

Som du säger, den ska symbolisera demokrati. Börjar man tänka annat ligger problemet hos den personen. Inte i sången!





Nej sjung med för sjutton! Och fäll en tår! För mig symboliserar inte nationalsången bara demokrati utan också... SOMMARLOV! (Jo faktiskt!)

Små blonda barn med blommor i hår i fina rosa sommarklänningar... eller vänta, jag lät väl inte för rasistisk nu?

2008-05-16 @ 16:25:16
Postat av: Lena

Jag blir heligt förbannad när vi i vårt eget land inte får sjunga vår Nationalsång vi sjungit i alla tider! Vad blir nästa steg? Att ta bort Midsommarafton??? Omvänd rasism? Efter att ha gått i en klass med 22 vuxna invandrare i två terminer, kan jag säga att de har absolut ingen förståelse för varför vi INTE sjunger vår Nationalsång.

SJUNG för Guds skull och gör det med STOLTHET över att få leva i ett land där vi har demokrati och mänskliga rättigheter samt att vi tar emot andra som har levt under förtryck och ger dom en fristad hos oss. Det är inte mycket begärt att de oxå lär sig den svenska Nationalsången. Man tar seden dit man kommer, helt enkelt!

Tack för ordet!

Kram!

2008-05-16 @ 21:17:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback