Björnspår

Idag har jag läst om björnsafari hos Evans och det fick mig att minnas en gammal händelse. När jag pluggade skulle jag iväg och fjällvandra i Jämtland tillsammans med några kurskamrater. Vi åkte till Föllinge där vi övernattade i civilisationen innan vi gav oss iväg på en veckolång vandring i fjällen, med övernattning i tält.

Efter ett par dagar hade vi bara fria vidder vart vi än tittade. Vi njöt otroligt av att kunna fylla våra vattenflaskor i de kristallklara bäckarna, och att fylla våra lungor med ren, oförstörd luft. Vi nästan grät av lycka när vi hittade kantareller som vi stekte över elden och lade på knäckebröd, och som efterrätt åt vi hjortron. (Det var därför jag frågade dig om det, Evans).
En dag slog vi läger vid en liten sjö, och precis när vi hade klarat av vårt nakenbad i det kristallklara, iskalla vattnet dök det upp ett par unga killar. Vi antog att de inte hade sett vårt bad, men de kom fram till vår lägereld och småpratade lite.
En av killarna sa:
- Ni vet väl att det finns björn här i trakterna?
Vi såg väl lite tvivlande ut, så han förtydligade:
- Det är flera som har sett färska björnspår här i närheten.
- Hur ser de ut? frågade vi.
Då såg han väldigt fundersam ut, tittade på oss en efter en, och så förstod vi att han undrade om vi var riktigt kloka.
- Hur björn ser ut...? frågade han.
- Nej, men hur ser björnspåren ut?
Då tittade han lika tvivlande på oss igen, harklade sig lite, och förklarade med ett oändligt tålamod:
- Det är liksom en grop i marken med samma form som björnfoten...

Snacka om pedagogisk och tålmodig kille!


Fotot har jag faktiskt tagit själv, men inte i Jämtländska skogarna, utan på Skansen i Stockholm...

Kommentarer
Postat av: Mia

Jag vill INTE stöta på björn ute i skogen..näää!

Sonen har sett ett flertal de senaste åren så det finns gott om dom nu.

Postat av: soffie

UU med en björn skulle jag inte vilja möta!

de är himla gulliga på film eller bild;O)

ha en bra vecka

2008-05-18 @ 23:51:54
URL: http://soffie69.blogg.se/
Postat av: Carina

Men jäklar så rädd jag skulle bli,

är ju livrädd för björnar som till

och med klättrar i träd!

En björnunge okey men där går gränsen :-)

2008-05-19 @ 07:23:18
URL: http://skalet2001.blogg.se/
Postat av: lillsyrran

En kompis till mig hörde häromveckan en morrning när han var utanför sin mammas hus i Norrland på kvällen. Han vände sig om och 20 meter bort stod en björn. Mycket saaaaaaktaaaaaa tog han sig in i huset.

2008-05-19 @ 07:47:53
Postat av: evans

Föllinge ligger bara tre mil bort från där jag bor! Björn har vi dock betydligt närmre...

2008-05-19 @ 10:12:10
URL: http://evans.blogg.se/
Postat av: Pialotta

Hade jag hört något sådant så hade jag flytt fältet direkt.. björnar kan vara fina på avstånd och bild, men fy för att möta på en sån best..

ha de gott och akta, akta dig för sånna spår:-)

Kramkram

2008-05-19 @ 11:31:03
URL: http://kafferasten.blogg.se/
Postat av: Ninni

Haha stackars kille som fick förklara så!!



Ha det gott..kramen

2008-05-19 @ 15:20:01
Postat av: Helen

Så var den underbara turen förstörd hehe. Hade flytt fältet direkt efter den kommentaren om björn i närheten. Fortsatte ni vandringen?

Tänk att det finns så snälla killar :)

Ha de bra

2008-05-19 @ 16:30:35
URL: http://qristall.blogg.se/
Postat av: vivan

Ja inte skulle jag vilja möta björnen i skogen...huva...men vargen skulle jag däremot vilja träffa och fråga vart han gjort med tackorna som försvann förra året...kramiz

2008-05-19 @ 19:19:55
URL: http://vwellermo.blogg.se/
Postat av: Stora Y

Jag brukar stöta på både björn, lo och varg en hel del... men då är man ju uppväxt på det viset också... på landet alltså!

Kraaam!

2008-05-19 @ 19:56:46
Postat av: Lilla Y då

Jag kan se honom framför mig liksom lida av er okunskap.. Tur att ni lärde er något och att han var så villig att förklara.



En annan Björn vet jag också lämnar fotspår i snön, han lika lätt att spåra. 45or knallande i snön, en lite mer utåtvriden än den andra! Praktiskt!

2008-05-19 @ 20:20:19
Postat av: Fia

Mia: De är vackra och fascinerande, men är kanske bäst på avstånd?

Soffie: Ja, de är verkligen söta - men farliga!

Carina: Men om man stöter på en björnunge har man ju mamman i närheten...

lillsyrran: Scary!

Evans: Ha bössan laddad och nära till hands!

Pialotta: Vi hade inte ens förstånd att bli rädda...

Ninni: Ja, han tyckte verkligen att vi var korkade brudar!

Helen: Ja, vi forsatte vandringen utan att förstå allvaret.

Vivan: Jag vet inte precis om jag vill möta en varg heller...i alla fall inte ensam i skogen.

Stora Y: Ja, vissa människor är ständigt omgivna av vilddjur :)

Lilla Y: Först var han nog glad att se ett gäng tjejer. Det fanns nog fler björnar än unga tjejer i trakten. Men sen tyckte han nog att det var jobbigt att vi var så fnittriga och okunniga.

Och javisst, vissa björnar är lätta att spåra!

Förklaring: Min man heter Björn och har 46 i skostorlek, och han har ena foten påtagligt utåtvriden, så det är lätt att spåra honom i nysnö:)

2008-05-19 @ 21:09:02
Postat av: evans

Svar: Jo, visst är arbetsbördan större, men det var en massa annat som var dålig med tjänstefördelningen. Jag har blivit lagt på kurser som jag aldrig haft förr utan att ens bli tillfrågad. Den enda engelska jag kommer att ha är GRUV-engelska. Jag förlorar min mentorsgrupp som jag haft i två år och blir istället lagd på en etta i ett program som jag har noll koll på, eftersom jag aldrig ens undervisat på det programmet förr.



Dessutom ska jag tydligen vara lärare i den klass som min lillebror mest troligt ska börja i, trots att jag har sagt att jag inte vill undervisa min egen lillebror. Nej, det var inte mycket som var bra med nästa års tjänst, så nu ska jag kolla in utbudet på ams.se :)

2008-05-19 @ 21:20:55
Postat av: Carina

Burkarna rymmer ca 2 såna små paket per burk,

rätt stora alltså!

2008-05-19 @ 21:36:01
URL: http://skalet2001.blogg.se/
Postat av: Pialotta

Jo du, mina ungar har flyttat ut för länge sedan så de säjer inte så mycket:-)

Tjingeling

2008-05-19 @ 22:34:45
Postat av: Anonym

Björn skulla jag verkligen inte vilja stöta på när jag är i skogen uch och fy kram Tingeling

2008-05-19 @ 22:55:57
Postat av: Eva

Varför är du så ärlig?

Du kunde ju sagt att bilden var från din fjällvandring, när du blev tvungen att fly upp i ett träd :-)) Jag hade säkert gått på det :-)

Skämt å sido, jag tycker björnar är lite läskiga.

2008-05-19 @ 23:37:34
URL: http://suntliv2.blogg.se/
Postat av: britten

Huuu va hemskt att träffa på en björn...björnfrossa.....bäst att se dom vackra på avstånd som typ skansen..

2008-05-20 @ 11:46:12
URL: http://pyrobritt.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback