Flyga drake

I morse hade jag äntligen tid att läsa ut "Flyga drake".av Khaled Hosseini. Ska ni bara läsa en enda bok i år, eller kanske på ett par-tre år, läs "Flyga drake". Den innehåller allt, utom ytlighet, skulle man kunna sammanfatta det.
image347
  
Det är både sorgligt och spännande. Det gav mig en skrämmande insyn i vad som har skett i Afghanistan sedan 60-talet, och de vidriga villkor som råder där nu, och de obegripliga och barbariska övergrepp som utförs av makthavare. Författaren lyckas också analysera det politiska läget både i Agfhanistan och USA, både före och efter "11 september", samt fightas med både sin egen och läsarens förutfattade meningar och moralbegrepp. Jag tycker om böcker som ruskar om läsaren, och det gör den här.

Därför blev jag orolig när jag läste en artikel om uteblivet ekonomiskt bistånd till
Afghanistan. Min oro gäller hur en så komplex situation hanteras. Vem ansvarar för fördelningen av pengar? Vad händer om pengarna inte hamnar i landet? Eller kan det gå snett när pengarna hamnar där? Kan man garantera att pengarna hamnar hos behövande? Eller är det för djupt rotat med de gamla klasskillnaderna, så att biståndet fördelas i enlighet med gamla traditioner? Kan det lösas på ett långsiktigt sätt? Är det praktiskt möjligt att landet blir demokratiskt?

Finns det något vi kan göra?

Kommentarer
Postat av: ejmis

Många rekommenderar den boken så den ska jag läsa vid tillfälle.

2008-03-25 @ 10:31:28
Postat av: Pialotta

Usch ja det sker så mycket elände över allt så man blir mörkrädd.. det gäller att vara i sitt NU och ta vara på tiden.. Säkert en läsvärd bok:-)
Kramkram

Postat av: tingeling

Hr kikatpå den där i bokhyllorna men inte fastnat för den men nu blir man ju lite intresserad. kramTingeling

2008-03-25 @ 19:28:12
URL: http://tingelingtingeling.blogg.se
Postat av: KvinnaFruMamma

Låter som en intressant bok, ska ha den i bakhuvudet nästa ggr jag ska köpa böcker.

Ha en bra dag!

2008-03-26 @ 11:36:56
URL: http://kvinnafrumamma.blogg.se
Postat av: Ninni

Boktips är alltid välkomna och jag som ibland är lite dålig i att hänga med iallt som händer i stora vida världen borde kanske läsa den!

jo du har rätt det är jättemånga som är sjuka just nu..säkert det konstiga vädret!
Ha en bra dag, kram

2008-03-26 @ 13:09:28
URL: http://www.ninni.blogg.se
Postat av: britten

den ligger på mitt sängbord och ska läsas när den jag läser nu är klar..den kommer på film oxå såg jag...ha det bra nu

2008-03-26 @ 16:23:31
URL: http://pyrobritt.blogg.se
Postat av: annebelle

Den är underbar!

2008-04-03 @ 21:54:29
URL: http://annebelle.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback