Kanske dags för en uppgradering?

Jag börjar längta efter en ny symaskin. Visst är vår gamla trotjänare stark och stabil och krånglar aldrig, men den känns lite ....gammal...
Vi fick den av svärmor för en massa år sedan, och den har snällt tickat på sedan dess. Man kan sy i flera lager jeanstyg, makens uniformer, våra hojkläder eller skinnjackor, och den matar troget på. Jag har vid flera tillfällen impulsköpt billiga maskiner, men det har alltid varit något fel på dem.  Bland annat köpte jag en som hette Yamata, men den fungerade inte som den skulle, så jag reklamerade den, och fick en ny likadan. Det var trassel även med den, så jag ledsnade och gav bort den. Jag skulle vilja ha lite mer finesser på maskinen, i stället för bara raksöm och sicksacksöm samt framåt och bakåt. 
Har ni några bra tips på maskiner som är starka och pålitliga med många kul funktioner?


Kommentarer
Postat av: vivan

Du har den bästa av alla symaskiner...var rädd om den...vad skall du göra med alla finesser??? Man använder dem inte i alla fall:) kramiz

Postat av: evans

Jag har en (springer till garderoben och kollar...) Husqvarna Sew Easy, som jag fick när jag gick grundskolan och den håller fortfarande. Så värst många funktioner finns det kanske inte, men man kan i alla fall sy knapphål med den. Fast jag kan bara sy raksöm.



Jo, det är nog mycket möjligt att Lordi inspirerades av Alice Cooper. Jag har nästan glömt bort hur Hard Rock Hallelulja går :/

2008-06-12 @ 21:59:55
URL: http://evans.blogg.se/
Postat av: Anonym

Jag har en lite nyare än din men inte så mycket

Du var rädd om den där de är de bästa

Jag har en overlock maskin som jag fick när barnen var små som komplement till min enkla

Kram Tingeling

2008-06-12 @ 22:03:57
Postat av: soffie

Äger ingen så jag kan ej tipsa om nån:O)

önskar dej en gonatt!!

2008-06-12 @ 22:29:20
URL: http://soffie69.blogg.se/
Postat av: Stora Y

Åh den där gamla rackarn gjorde jag ju mitt specialarbete på när jag gick i gymnasiet! Det gick ju strålande :) men håller med om att det skulle kunna vara dags för en ny... som inte repar tyget...



God natt mammeli!

2008-06-12 @ 23:53:43
Postat av: Erik

Ett knäppt faktum är att viktiga detaljer på nya maskiner ofta är gjorda i plast, dvs går sönder lätt. Dottern har en ny, med fina finesser, som har bytt drev och annat just får att den ej tål normal användning, då går plasten sönder.

Du har ju en fin maskin! Lite olja i maskinen då och då, så lär den sy vidare i flera generationer (det lär inte ske med dotterns nya...)

Bara det att den klarar tjocka jeanstyger och läder ger dig svaret, du har en bra svensk symaskin!

2008-06-13 @ 00:26:09
URL: http://erik56.blogg.se/
Postat av: Lissen

Känner igen maskinen från slöjden! Det var nog ritiga kvalitetsmaskiner.Jag har en Husqvarna sedan många år, jättebra. Köpte den som bättre begnad.Så det är som du säger, billigt kan bli dyrt i längden.

Jag syr ju ej så ofta (är en annan historia om att behöva göra om på slöjden).

Ha det gott

2008-06-13 @ 09:50:54
URL: http://lissento.blogg.se/
Postat av: Mumin

Min har brunnit upp:)) Lika bra det för jag kan inte sy på maskin. Kram ha en go helg! Mumin

2008-06-13 @ 15:55:34
Postat av: Åsa.S

Min mamma har samma som din, väldigt bra ju!

Själv har jag en billig variant från Obs... syr så lite, så jag kostar inte på mig mer.

2008-06-13 @ 17:23:39
URL: http://glansigyta.blogg.se/
Postat av: Ninni

Jag har min mammas gamla Bernina från femtiotalet, den är toppen. De nya är så lätta och inte mycket att ha...jag hoppas min lever For Ever.



Ha en skön fredagskväll, ta inte för många turer till badrumsskåpet..hihi

2008-06-13 @ 19:19:24
Postat av: frktjatlund

Håller med Erik. Nyare maskiner har för mycket plastprylar. Jag har en gammal Bernina, som jag älskar nästan lika mycket som min tvättmaskin.



Håll du fast vid gamla Bettan!

2008-06-14 @ 15:20:24
URL: http://frktjatlund.blogg.se/
Postat av: Borthy

Jag tror du skall vara rädd om denna gamla trotjänare! Jag har en lika gammal Bernina som fungerat i ur och skur genom alla år, mammas gamla. Sedan har jag en "ny" också, även den en Bernina som funkat bra som jag fick när jag fyllde 18!...alltså nästan helt ny! :-D

2008-06-15 @ 00:53:09
URL: http://borthy.blogg.se/
Postat av: Kersti

Jag har också en sån Huskvarna. Den kommmer också från min svärmor, fick den för kanske 25 år sedan. Den fungerar utan knot ännu men den har fått pensionärsstatus och flyttat ut till landet. Jag vill inte fresta på den för mycket. Här hemma är det en Bernina som gäller den är tjugo år i år och har faktiskt klarat det mesta.Den har lite kul funktioner som overlock sömmar och så. Just nu används den mest av lajvarna (sonen och hans kompisar) som syr de mest fantastiska saker till sina äventyr allt från tält till hosor.

2008-06-15 @ 17:53:27
URL: http://plommenad.blogg.se/
Postat av: Olbert

Du fick av din svärmor den bästa symaskin som någonsin tillvekats,den gröna Huqvarnan.

Den är outslitlig och kan gå i arv i flera generationer.Vänder Du nålen rätt,och kollar trådspänningen under och över,så kommer den att göra allt vad Du begär.

Några droppar olja om året gör att den går tyst o fint

Hälsningar Olbert

2008-06-16 @ 15:47:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback