En liten snabb rapport från sjöräddningen

Det blev en händelserik midsommarafton. Förutom en massa fyllestyrningar, där folk satt på ryggstödet vid förarplatsen och hivade öl och körde båtarna med ena foten (!) fick vi larm om två grundstötningar, varav en lyckades ta sig loss och åka därifrån i hög fart innan vi hann till platsen. Enlig vittnen var det glasklar fylla.
Det var  sanslöst att se hur många båtar som var knökfulla med knökfulla personer. På båtar som är lagom för 4-6 personer kunde vara över tio personer som satt och flamsade. Självklart var det sällan man såg några flytvästar.
Mot kvällen blev det dags för en sjuktransport. Innan vi kunde ta den var vi tvungna att bunkra diesel, och vid sjömacken hade någon haft bråttom därifrån, så de hade glömt sitt tanklock, samt tappat ner hela tankslangen och munstycket  ner i vattnet och åkt därifrån i all hast. Enligt räkneverket på pumpen hade de tankat för 2600 kr. De hade dessutom gjort något konstigt med betalautomaten, så hela tankstationen hade hakat upp sig. Vi var därför tvungna att ringa det journumret som stod på automaten. För att få dit mackföreståndaren var en av oss tvungna att hoppa in i en bil och åka ett par mil och hämta honom, vänta medan han fixade med manuell tankning och därefter skjutsa hem honom till midsommarfesten igen.  Först därefter kunde vi åka på sjuktransporten.
All ambulanstrafik var överbelastade med jobb hela tiden, så vid tvåtiden på natten fick vi larm om en misstänk, för tidig förlossning. Det var givetvis mitt på en otillgänglig ö, där inte ambulanshelikoptern kunde landa.  Vi kutade därför med en illamående, gravid kvinna med värkar, på en bår, i evighetslånga trappor, över förrädiska trädrötter med snubbelrisk och på slipprigt hala stenar innan vi kom ut på en skranglig brygga, där ägaren varnade oss för att bryggan inte höll för mer än tre vuxna personer. Där skulle vi få in kvinnan i vår båt, från en skranglig brygga, i ganska stökig sjö. Allt gick bra, och ambulans mötte på fastlandet.
Mitt i natten kom jag dessutom på att jag hade glömt min väska med kontanter, körkort, bankomatkort, ytterligare bankkort, en liten digitalkamera, nycklar hem, bilnycklar, gps...på en restaurang vi hade suttit och ätit på när vi plötsligt fick larm och sprang iväg. Väskan fanns kvar med allt sitt innehåll. Puh!
Ja, det där var ett litet axplock. Nu har vi sovit i nästan sex timmar, så nu ska vi strax ut på nya äventyr. Ny rapport följer senare.


Kommentarer
Postat av: ejmis

Det händer en del på sjön märker jag....

Postat av: mamma

Ojojoj! Vilken actionmamma jag har :) Skönt att det verkar ha gått bra iaf!



Stor midsommarkram Stora Y

2008-06-21 @ 16:00:58
Postat av: Anonym

Oj, vad häftigt det låter. Om man nu får kalla det det. Detta händer inte varje dag! Jag får goosebumbs, rysningar, gåshud.. Det här var coolt!



Jag håller med stora Y (som för övrigt inte är "mamma") - actionmama is your name.



Kram och Kärlek Lilla Y

2008-06-21 @ 16:06:42
Postat av: Asa

Det verkar ga vilt till hos dig!? Sjalv ar livet pa Samos betydligt lugnare.

2008-06-21 @ 16:20:13
URL: http://galanthus.blogg.se/
Postat av: Asa

Det verkar ga vilt till hos dig!? Sjalv ar livet pa Samos betydligt lugnare.

2008-06-21 @ 16:20:16
URL: http://galanthus.blogg.se/
Postat av: Ester

Men hur tänker folk.....? Tur att det finns de som ställer upp och ser till att hjälp finns att tillgå. Vilken insats av er!

2008-06-21 @ 17:37:17
URL: http://missesters.blogg.se/
Postat av: Inger Maryissa

Jag hörde på nyheterna att det hade varit en ovanligt stökig midsommarafton.

Det är otroligt att folk sätter sig onycktra i båtar och kör, de är ju farliga både för andra och sig själva.

Och dessutom att de inte använder flytvästar...helt otroligt...

Och oj, vad mycket ni fick göra,

och skönt att det gick bra med den gravida kvinnan, men kan tänka mig att det var knepigt att få henne till fastlandet.

Det hela måste ha känts ganska oroligt.

Vilken fantastisk tur att din väska med allt fanns kvar i restaurangen. Det måste man nog kalla för tur.

Intressant det du berättar här.

Kommer tillbaka hit och läser när du berättar mera.

Ha det så gott.





2008-06-21 @ 19:19:55
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: Vicktoria

Oj, det låter helt fantastiskt! Jag vet inte riktigt vad som har försatt dig i det här, men det låter onekligen som om din midsommar har varit en bra bit mycket mer rafflande än min...



Må gott!

2008-06-21 @ 22:22:56
URL: http://vick2ria.blogg.se/
Postat av: vivan

Vilken tur att ni finns!vilka knäppisar det finns!

Hoppas du får en fortsatt trevlig helg! kramiz

2008-06-21 @ 22:29:11
URL: http://vwellermo.blogg.se/
Postat av: Lissen

Men puh vilken kväll....

En del lämnar förståndet på land.



Hoppas ni får en lugn harmonisk helg, nu!

Ha det gott

2008-06-21 @ 23:11:02
URL: http://lissento.blogg.se/
Postat av: Anonym

Jag har hållt mig på land det kanske är tur det menjag har i allafall alltid flytväst och spiknykter på sjön kram tingeling

2008-06-22 @ 00:32:14
Postat av: Anonym

Glömde skriva att det är tur att ni finns och jag tänker på alla som jobbar och sliter en sån här helg. Dottern har jobba hela helgen så är det att vara sjuksköterska (alla vårdyrken förståss)

Ha det gott kram Tingeling

2008-06-22 @ 00:35:30
Postat av: Mia

Åh hoppsan! Vad är en lugn midsommar...?? Inte din i alla fall :-)

Otäckt men spännande också...

2008-06-22 @ 17:01:47
URL: http://matmia.blogg.se/
Postat av: Stora Y

Jag håller med Tingeling! Det är tur att det finns folk som ni! Jag menar "big up" till alla som jobbar inom rädningstjänsten och vården (typ som Tingelings urgulliga dotter :))



Kram mammeli

2008-06-22 @ 21:00:35
Postat av: Kersti

Jämfört med dina midsommaräventyr låter nio tonåringar och tre hundar som rena semestern.

2008-06-23 @ 09:33:22
URL: http://plommenad.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback