Tusen strålande solar



Alla som har läst "Flyga drake" kommer att känna igen berättarstilen i den här boken. Den har en lågmäld och saklig ton, med många inslag av årtal och historiska och politiska fakta. All den faktan förtydligar händelser och situationer i landet, men kan ibland dra ner på tempot i berättelsen.  Om man är van läsare av deckare måste man ställa om sin lästeknik och sluta lägga årtal och detaljer på minnet, för här driver de berättelsen framåt, det är inget man måste komma ihåg senare i boken.
Tusen strålande solar handlar i huvudsak om relationen mellan två kvinnor som är gifta med samma man. Handlingen spänner över en period på drygt 40 år, och under den tiden hinner det hända otroligt mycket både i huvudpersonernas familjer och i samhället omkring dem, både ur politisk, religiös och ekonomisk synvinkel. Författaren skriver på ett torrt sätt både om kärlek, lycka, vänskap,sorg, skräck, våld, grymhet, ensamhet och ofattbar ondska.
Ibland har jag varit tvungen att göra ett avbrott i lyssnandet (jag har den som inläst bok) för att jag helt enkelt inte har klarat att ta in mer obarmhärtig grymhet utan slut. När jag har trott att de hade nått gränsen för vad en människa tål av lidande och misshandel kommer det obönhörligt mer, och jag har legat på stranden med tårarna rinnande och snörvlande näsa. Det går inte att värja sig mot den starka berättelsen. Den lugna, sakliga tonen och det faktum att det är verklighet för så många gör det nästan smärtsamt att läsa.

Jag vill inte avslöja hur det slutar, men man måste vara medveten om att en historia som inte är skriven med en ytlig, glättig, skojfrisk stil knappast slutar med en kyss i solnedgången...
Det som är lite fascinerande är att författaren skrev "Flyga drake" ur ett mansperspektiv, och den här boken är skriven ur ett kvinnoperspektiv. Båda perspektiven känns äkta och trovärdiga.

Den är klart läsvärd. Kom ihåg att ladda upp med pappersnäsdukar först.

Vi är inte hemma än på några dagar, men jag var tvungen att skriva lite om den här boken. Nu ska jag gå och ta ett dopp i poolen!

Kommentarer
Postat av: Ester

Ett dopp i poolen? Himmel vad härligt!

Jag har förresten också läst ut den boken. Riktigt gripande!

Postat av: Mumin

Å vad du har det härligt med god bok och pooldopp:) Här bara öser det ner....jättetråkigt. Ha det så gott! Kram Mumin

2008-07-16 @ 15:34:37
Postat av: Fia

Ester: Ja...vi hoppar i poolens 27-gradiga vatten för att svalka oss...(och nu har man sabbat den vänskapen...)

Mumin: Tråkigt att det har varit så dåligt väder, när det såg så lovande ut i början av sommaren. Men det kanske vänder och blir fint i augusti?

2008-07-16 @ 17:33:50
Postat av: frktjatlund

Att du klarar en gripande talbok bland folk. Sånt hör hemma i bilen, där man är lite i skymundan.

2008-07-16 @ 18:54:59
URL: http://frktjatlund.blogg.se/
Postat av: tingeling

Kul att höra ifrån dig jag har den boken oxå ska läsa den snart kram Tingeling

2008-07-16 @ 19:46:13
URL: http://tingelingtingeling.blogg.se/
Postat av: Ester

Du är hemsk! ;-)

2008-07-16 @ 22:27:03
Postat av: Pia

jag är verkligen avundsjuk på dig, här är svensk sommar i vanlig ordning :)

javisst e bilden på Skorpan jättefin, kunde varit ett modellfoto.

2008-07-17 @ 09:52:27
URL: http://mammipiha.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback