Inlägg med stor tvekan- bekännelser av en antigourmet

Jag tar en stor risk med detta inlägg, för det kan innebära ett ödelagt rykte för tid och evighet, och det kan innebära att om vi skulle ha en gemensam bloggarmiddag kommer jag omedelbart att bli undanskuffad från köket. Det jag möjligen kan få göra blir att rulla in bestick i servetter. Men jag tar risken. Och det beror på att Socrate frågade varifrån namnet "Neverkeso" kommer.

Nu är det så att vissa människor är gourmeter, och när jag har berättat min historia kommer ni inte att räkna mig till den skaran. Men döm inte direkt, utan läs hela inlägget , innan ni vänder er bort i vämjelse.

image255

Min vän sedan vi kom till jorden, i bloggen benämnd Kesokompis, och jag var 16 år gamla och hade bestämt oss för att cykla på Gotland i en vecka. Vi försökte planera vår packning och vår mathållning, för det fick inte vara för dyrt och det fick inte ta för stor plats eller vara för tungt. All utrustning inkl kläder, mat, tält, sovsäckar, spritkök mm packades ihop på våra trampcyklar, och så gav vi oss iväg. Vi enades om att bara äta knäckebröd i stället för mjukt bröd, för att det var lättare att transportera. När det gällde smör och ost fick vi lite problem, för vi ville inte ha ett kladdigt smörpaket bland baddräkter, tandborstar, tamponger och extra strumpor. Då tyckte vi att vi var listiga som köpte Keso - lösningen på vårt problem! Det var ju både smör och ost på en gång! 
Nackdelen var att vi tyckte att det var så himla äckligt. Vi kämpade oss igenom några dagar med tappert Kesoätande, då vi hela tiden önskade att förpackningen skulle ta slut någon gång. Vi var för fattiga och snåla för att slänga eländet.
Till slut kom vi på att det kanske skulle bli godare om vi smaksatte röran. Sagt och gjort! Så vi smaksatte den med Oboy.... Ni må tro att det var så vidrigt äckligt så det var nästan obegripligt, om ni dessutom lägger till det faktum att vi cyklat omkring med Keson i värmen några dagar. Så varken Kesokompis eller jag äter Keso om vi slipper. Därav namnet "Neverkeso". Så nu vet du Socrate!

image251    image252 Never mix them....


Dessutom fortsatte vi vår framfart när det gäller fantasifulla skapelser. Så en natt när vi övernattade i ett slags Folkets Hus, satt vi på scenen (utan pubik måste jag tillägga) och tillagade vårrullar på vårt lilla spritkök. Eftersom vi hade rationaliserat bort smöret var vi tvungna att lösa problemet på något vis. Så vi stekte vårrullarna i ....jag törs knappt berätta det, för det är nu allt förtroende för mig kommer att dö som en snögubbe i Sahara....ok.... vi stekte vårrullarna i vaselin! Skitäckligt, jag vet! Men ni behöver bara läsa om det, vi var tvungna att äta skiten!

image253   image254

Men hallå, vi var bara 16 år!!!

Nu har jag blottat strupen och följande kan hända: antingen kommer människor som känner mig att passa på  tillfället att sabba alla mina chanser att få laga middag till nya bekanta, eller så kommer de att komma till min undsättning och berätta att de har fått ätlig mat av mig vid något tillfälle.

(Och då hoppas jag att mellanbrorsan INTE kommer att avslöja att han och jag tillagade bruna bönor och omelett en gång...och vi tyckte att det var otroligt gott. När vi skulle göra om bravaden senare och visa några andra hur välsmakande det var höll vi på att få upp det. Det var så äckligt att det inte gick att äta!  ) 

Kommentarer
Postat av: Junitjej

Svar till F: Man behöver inte vara registrerad på t.ex. Bloggtoppen eller Bloggregistret för att hamna på Mest Aktiva-listan. Det räcker med att du har en blogg hos blogg.se. Jag har legat på listan även innan jag registrerade mig på Bloggregistret. Ha en trevlig kväll!

Postat av: Anki

Hahaha! Så nu fick vi veta sanningen!
God fortsättning på det nya året!

2008-01-01 @ 19:03:01
URL: http://ankitankar.blogg.se
Postat av: amonym

Ahaa det var så det var! Lät absolut vidrish...fast jag lärde mig äta keso genom att blanda det med apelsin- och bananbitar...mums mums=)
Jag har också cyklat på Gotland, tillsammans med en Australiensisk kusin - vänster trafikant - på tandemcykel, vi gjorde också några fantastiska kulinariska upptäckter..... som att de gjort på varmvatten från kranen inte är en höjdare! Vi stod ut 3 nätter i tält sen tog vi in på hotell!

2008-01-01 @ 22:08:28
URL: http://amonym.blogg.se
Postat av: Socrate

Tack för förklaringen - anade nästan att det var något åt hållet. Vad nu detta överhuvud taget skulle ha för påverkan på Ditt senare liv och sätt att laga mat kan jag inte alls se. Såna saker har väl snudd på alla gjort i ungdomens dagar och ibland under vuxenlivet också...Jag och kompisen paddlade en vecka nedför Nissan i 18-årsåldern och jag ljuger nog inte om jag säger att vi uppfann 10 olika helt nya rätter med sanslösa blandningar då. Och det där med att steka i vaselin kan väl varenda en som gjort lumpen. Försvarets hudsalva kan användas för huden men det är bara ett sekundärt område. Att steka i, att putsa skorna med, att smörja bössan med mm mm.
Keso tar jag på smörgåsen på jobbet och lägger apelsinmarmelad och paprika på - MUMS! ...och jobbarkompisarna bävar...men skäms gör jag icke!
TACK FÖR FÖRKLARINGEN!
GOD FORTSÄTTNING PÅ 2008!

// Socrate

2008-01-01 @ 22:45:35
URL: http://socrate.blogg.se
Postat av: F

Junitjej: Önskar dig också en trevlig kväll!
Anki: Tack detsamma!
Amonym: Te på varmvatten från kranen...huu!
Socrate: Jag tror det var försvarets hudsalva som inspirerade oss, faktiskt. God fortsättning!

2008-01-01 @ 22:57:40
URL: http://neverkeso.blogg.se
Postat av: Lena

Du slutar aldrig att roa mig!
Men jag kan lova dig att PMS-besvär har fått mig att äta mer tokiga saker än O´boy & keso!!
Litar fullständigt på din skicklighet i köket även efter detta uppdagande!
God fortsättning!
Kram!

2008-01-01 @ 23:06:07
URL: http://cruelladelena.blogg.se
Postat av: Inger Maryissa

Oj, vad du gav mig många goda skratt ;-)
Visste att du inte gillar keso....men har varit väldigt nyfiken på varför ;-)
Men nu fick vi svaret, och offentligt ;-)
Plus fick veta en del andra diverse matlagningstester ;-)
Urkul !!!
Skrattar fortfarande.
Stor kram

2008-01-01 @ 23:29:33
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: Pialotta

Ha ha det där var verkligt rolig läsning.. vi gjorde alla säkert våra grodor i de där åldrarna.. skulle jag berättat så vet i sjutton om någon vågat sig in på mina marker:-D
Men vaselin o vårrullar.. det där nej usch twi vale..
Sluta aldrig att roa .. Du är hur tokrolig som helst..
Kramar

2008-01-02 @ 00:09:18
URL: http://kafferasten.blogg.se
Postat av: Ulla

Ja, må då säga att ni var kreativa! Fast det inte verkade slå väl ut. Ha en skön onsdag!

2008-01-02 @ 07:48:27
URL: http://ulla67.blogg.se
Postat av: ejmis

*hihihi* Det var spännande läsning om dina matvanor ;)
Jag älskar Keso, men med o´boy...nej tack!!

2008-01-02 @ 13:01:30
URL: http://ejmis.blogg.se
Postat av: Kesokompis

Kära Neverkeso - den här (mat)upplevelsen sitter djupt rotad även i min själ! Upplevelsen i övrigt har ett slags skimmer över sig, trots hällregn, blåst och trasigt tält...
Intygar - jag har fått ätlig mat hos dig senare i livet!

2008-01-02 @ 20:14:59
Postat av: Ester

Nog har du lärt dig en hel del sedan dess! Det kan jag absolut intyga!

2008-01-02 @ 20:38:01
URL: http://missesters.blogg.se/
Postat av: F

Lena: Berätta! Vad har du ätit?
Inger Maryissa: Tack! *rodnar och bugar*
Pialotta: Tack, tack!
UlLa: Men vi överlevde! Och det är stort:)
ejmis: Det var verkligen inte gott! Huuu!
Kesokompis: Tack, snälla för stödet, men tror du verkligen att du upplevs som trovärdig? Du är ju jävig!
Ester: Tack! Det värmer!

2008-01-02 @ 23:46:55
URL: http://neverkeso.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback