Stora, tuffa grabbar...

I tidningarna beskrivs alltid skolan som om den befolkas av tonåriga monster som bara skövlar och förstör. Jag skulle vilja att det någon gång kunde få komma fram en annan bild.
Hur många skulle kunna föreställa sig följande scenario:
En vanlig åtta sitter och jobbar på en mattelektion. En kille (normaltuff) har jobbat extra bra, så läraren går fram och tar hans penna och skriver: "Du har jobbat superbra idag!" i marginalen. Killen skiner upp, ringar in texten och jobbar ännu bättre resten av lektionen. Senare på dagen återkommer han till klassrummet för att fråga:
- Om jag jobbar lika bra i morgon kan du väl skriva så där igen?
Läraren svarar:
- Självklart! Jag kan rita en blomma bredvid om du jobbar ännu bättre!
- Ja! Lovar du det?

Nedslag i verkligheten, onsdag den 13 februari 2008.

Kommentarer
Postat av: lillsyrran

Härligt att läsa sådana ögonblicksbilder från skolvärlden.

2008-02-13 @ 14:52:19
Postat av: Madicken

Underbart! :-)

Postat av: ejmis

Härligt =)

2008-02-13 @ 15:22:27
URL: http://ejmis.blogg.se
Postat av: Socrate

Sånt gör att en hel dag kan kännas bättre bara av att få läsa. Jag kan ibland uppleva precis som du skriver, att skolan dissas för mycket. mer såna glädjestorys så kan det sprida sig och bli toppen av alltihop till slut !

TACK FÖR DIN POSITIVA ATTITYD säger Socrate

2008-02-13 @ 17:46:43
URL: http://socrate.blogg.se
Postat av: Anonym

Man glömmer gärna det fina vi möts av varje dag och som finns runt omkring i och med att massmedia allid vill ha rubriker.
Visst finns det mycket ondska runt oss men jag tror
och hoppas att det finns mer av kärlek.
Kram Tingeling

2008-02-13 @ 18:46:43
Postat av: Blivande slöjdläraren!

Jag är ej förtjust i Jan Björklund! Inte bara för att råkar rösta på ett annat parti, utan för att jag stör mig något enormt på hur man kan vara utbildningsminister och "anklaga" dagens skola för att vara en "flumskola" utan att överhuvudtaget definiera ordet flum (dessutom om han då vill att vi ska sträva mot motsatsen till flum, undrar jag vad det är och hur han definierar det)

Tack för att jag fick tala av mig! Aahh, skönt!

2008-02-13 @ 20:00:39
Postat av: Maria

I KNOW!!! Åh, om bara tidningarna kunde skriva om allt BRA som händer i skolan!
Har du btw läst mina inlägg om 9A-dokumentären? Vad tyckte du?
(Själv hade jag matteprov idag med mina sjuor. 3 rest, 4 G, 11 VG och 7 MVG. Fränt!!)

2008-02-13 @ 23:00:29
URL: http://babydarling.blogg.se
Postat av: Pialotta

Härliga tanke:-)
Reser i tiden och skickar in en varm hälsningskram på Alla Hjärtans Dag:-)

2008-02-14 @ 12:36:47
URL: http://kafferasten.blogg.se
Postat av: evans

Det är sådana stunder som gör att det var värt med studielånet :)

2008-02-14 @ 14:40:24
URL: http://evans.blogg.se
Postat av: ejmis

Ha en fin Alla Hjärtans dag!

2008-02-14 @ 17:33:15
URL: http://ejmis.blogg.se
Postat av: frktjatlund

Såna marginalanteckningar förstår jag ger mersmak.
(Varför "jobbar" elverna alltid i skolan?)

2008-02-14 @ 19:35:42
URL: http://frktjatlund.blogg.se
Postat av: Fia

lillsyrran: Javisst, det är för få glada historier.
Madicken och ejmis: Visst är det!

2008-02-14 @ 21:37:05
Postat av: Fia

Socrate: Dina ord värmer!
Tingeling: Jag tror också att det positiva dominerar.
Blivande slöjdläraren: Jag håller med dig helt och hållet! Längtar för övrigt efter nyval...
Maria: Jag missade tyvärr 9A-dokumentären, men jag ska leta efter den på svt:s hemsida. Men jag tycker det känns lite skumt gentemot de lärare som blev utbytta. Ska se programmet innan jag uttalar mig, förresten. Vilken duktig klass du har! Är de alltid lika duktiga?
Pialotta: Tack detsamma!

2008-02-14 @ 21:44:25
Postat av: Fia

evans: Ja, yrket har sina ljuspunkter. Det är härligt med positiv respons från eleverna.
ejmis: Tack detsamma!
frktjatlund: Ja, det är gyllene stunder. När det gäller att elever "jobbar" beror det nog på att vi fastnar i slentrian när det gäller att uttrycka oss. Vi använder vissa uttryck utan att reflektera över det.

2008-02-14 @ 21:49:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback