Drama på Gullmarsplan

Jag läste just ett inlägg hos kurator Pia om hur en flicka blev brutalt överfallen och våldtagen av ett gäng killar. Det fanns vittnen som såg hur hon släpades iväg, men ingen ingrep.
Det påminde mig om en händelse som inträffade för ett par år sedan. En av mina döttrar och jag åkte tunnelbana från Medborgarplatsen till Gullmarsplan. Det var proppfullt i vagnen och väldigt många resenärer stod och trängdes i gångarna mellan sätena. En bit bort i vagnen såg jag hur en medelålders man stod alldeles intill en invandrarflicka i yngre tonåren. Flickan bar slöja, och det var uppenbart att hon och mannen inte var bekanta. Jag tyckte att han betedde sig underligt mot henne, för han tryckte sig närmare och närmare, och så uppfattade jag att han stod och sa en massa vidrigheter till henne. Det var nedlåtande, halvt hotfulla kommentarer, och han kom med sexuella anspelningar.
Trots att vagnen var full av människor och de som var alldeles intill borde ha både sett och hört vad som hände var det ingen som gjorde något.
Till slut brann det i huvudet på mig, så jag banade mig fram till mannen, dunkade till honom i ryggen och sa med hög röst till honom att lägga av med att terrorisera flickan. Då vände han sig mot mig och såg direkt galen ut. Då sa jag till honom att lägga av och att han inte hade rätt att ge sig på unga tjejer. 
Eftersom vi då hade kommit fram till Gullmarsplan gick min dotter och jag av tunnelbanan där. Då följde den galne mannen efter mig ut på perrongen. Alla i vagnen såg fortfarande hur mannen hotfullt kom emot mig, och hur han försökte veva och slå mot mig. Ingen förutom min dotter stöttade mig. Tågdörrarna stängdes och tåget åkte iväg.
Mannen försökte sparka mig, slå mot mig och spotta på mig, men ingen av de människor som stod på perrongen försökte hjälpa till. Jag höll mannen ifrån mig genom att trycka mot hans bröstkorg och så parerade jag hans sparkar och de vevande armarna genom att "dansa" runt, runt. Jag försökte knuffa honom ifrån mig, samtidigt som jag upprepade att jag inte var intresserad av att prata med honom eller att överhuvudtaget se honom. Dottern och jag skrek åt honom att gå därifrån, men han var som fixerad vid att hämnas för att jag hade avbrutit hans terror mot den unga tjejen.
Till slut kom en ung invandrartjej, kanske 18-20 år gammal, gående på perrongen. Hon reagerade omedelbart genom att skrika åt honom att "låta damen vara ifred", och då kom han av sig och lämnade oss.

När det här hände kände jag att jag inte är så ruskigt rädd för galningar, för de kan ju inte vara hur många som helst. Däremot är jag rädd och bekymrad över att så många människor verkar sakna civilkurage.
  

Uppdatering: Det som jag tyckte var värst med mannens beteende mot flickan var att det var så uppenbart att hans obehagliga attityd mot henne berodde på att hon var just en invandrartjej så han tyckte att han kunde ta sig friheter. Och när då hela vagnen satt och molteg som ett tyst medgivande, måste tjejen ha uppfattat det som dubbel  förnedring, där samtliga resenärer godtog denna kvinno- och invandrarfientliga attityd. För henne måste det bli en signal att alla tyckte det var ok att vara oanständig och nedlåtande mot henne. Jag undrar hur ofta hon och andra tjejer råkar ut för liknande situationer...

Kommentarer
Postat av: ejmis

Strongt av dig att ingripa!

Har läst tråkiga resultat från undersökningar kring detta...inte många skulle hjälpa till som du gjorde =(

Postat av: Anna-Lena

Varför finns det inte fler som du? Och som den unga invandrartjejen?

Tillsammans måste vi kunna mota våld, förtryck

och orättvisor.

2008-12-14 @ 09:18:28
URL: http://mammselen.blogg.se/
Postat av: Petra

Usch, så otäckt. Och desto starkare av dig att ingripa då ingen annan gjorde det. Men vart världen är på väg kan man fråga sig.

2008-12-14 @ 10:05:14
URL: http://petra.papper.fi
Postat av: Inger Maryissa

Ja, det med civilkurage och mod att säga ifrån när något händer saknas tyvärr mycket.

Och det är skrämmande att människor kan bli illa behandlade och även misshandlade utan att någon griper in

och inte ens tillkallar vakt eller polis.



Det var otroligt modigt av dig att säga ifrån till mannen som terroriserade denna flicka med slöja.

Man kan bar ana hur hon kände sig, och hon måste ha varit vettskrämd.

Tur att mannen inte skadade dig.

Och att sedan den andra unga invandrartjejen som kom till undsättning och fick denne man att lomma iväg.



Detta kom mig att minnas en gång för länge sedan då min syster och jag åkte hem en kväll

och några ungdomar började terrorisera oss, och tafsade på oss...

Det satt en stor färgad kille med stora muskler en bit ifrån

och han vinkade åt oss att komma och sätta sig bredvid honom.

Och han viftade åt killarna och sa, sluta att ofreda oss, eller annars....

Killarna lommade då iväg.



Men risken är nu också att det finns personer som bär vapen eller kniv,

och det kan gå hur galet som helst.

Kanske det är därför folk är så rädda att ingripa.

Men man kan ju i alla fall åtminstone tillkalla vakt eller polis,

istället för bara gå förbi.



Och all heder till dig som vågade säga ifrån och ställa upp för denna kvinna du berättade om.

Kramar





2008-12-14 @ 14:54:49
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: Ninna

Du visar starkt civilkurage. Jag blir så upprörd när jag läser ditt inlägg, alltså p.g.a. det som du beskriver om att bli utsatt utan att någon hjälper den utsatte samt att för huvudtaget bli utsatt.

2008-12-14 @ 18:24:04
Postat av: vivan

Så vidrigt gjort av mannen, men det värsta tycker jag är att inte någon reagerade....och inte på perongen heller när du och din dotter blev antastade...j...lar vad jag blir arg...tur att det finns sådana som du som har civilcurage och står upp och säger ifrån!bamsekaramar till dig och din dotter!

2008-12-16 @ 09:52:16
URL: http://vwellermo.blogg.se/
Postat av: Lena

Jag hyllar dig för ditt mod att ingripa!

Bra gjort!!!

K R A M!!!!!

2008-12-16 @ 13:19:27
URL: http://cruelladelena.blogg.se/
Postat av: V

Ja, vad fan är det för fel på folk. Alla barn - allas g e m e n s a m m a

ansvar!



Mer civilkurage åt folket. Bra Fia!



Kram, V

2008-12-17 @ 01:07:16
URL: http://vick2ria.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback