Info ang Youtube-klipp

Jag har haft funderingar kring om det är lagligt att lägga in klipp från Youtube på bloggen, och nu fick jag svar för en liten stund sedan. Den journalist som har skrivit en rad artiklar i DN om IPRED mm, och med andra ord är insatt i lagstiftningen svarar på det här viset:
Det är inte olagligt att lägga in ett klipp från Youtube, när klippet är "inbäddat" (dvs det syns att klippet kommer från Youtube). Det är Youtube som ansvarar för att upphovsrätten inte kränks.

Tack syrran, som hjälpte mig att få svar på frågan!


Kommentarer
Postat av: Inger Maryissa

Tusen tack för den informationen !!



Då var det precis som jag trodde att det är Youtube som ansvarar för vad som finns där, och att inte upphovsrätten kränks.

Precis som alla andra hemsidor, bloggar osv.

att det är den som äger dem som har ansvaret för vad som finns på dem



Och när det gäller Youtube att klippet är inbäddad, som visar varifrån det kommer.



Sådant här är toppen att veta och åter igen tack.

Kramar

Postat av: Erik

Så bra. Då vet jag det. Ännu en "kunskap" som jag får via bloggvänner :-) Det här med bloggandet är inte dumt alls..!

2008-12-08 @ 22:26:17
URL: http://erik56.blogg.se/
Postat av: Herta

Tack för svaret på detta i Din blogg. Jag har själv funderat på denna fråga.

2008-12-13 @ 10:20:20
URL: http://hertabloggen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback