De vänsterhäntas dag

Idag firas vänsterhäntas dag runt om i världen. Det verkar finnas speciella dagar för allt möjligt. Själv är jag högerhänt i de flesta fall, men har lite vänsterhänta fasoner för mig ibland.

När jag var barn var jag oerhört avundsjuk på mina vänsterhänta kompisar. Jag tyckte av någon anledning att det verkade så kul. När vi skulle leka olika lekar brukade vi snabbt paxa: "Pax för att leka vänsterhänt!", även om det inte hade någon betydelse alls för leken vi skulle leka. Men då hade jag en ganska kaxig kompis som hade något slags veto att besluta om vi skulle få tillåtelse att få leka vänsterhänta eller inte. Hon var nämligen vänsterhänt på riktigt och tyckte att hon hade större rätt än alla andra att få avgöra vem som skulle få den stora ynnesten....

Kommentarer
Postat av: Mumin

Att vara vänsterhänt var ju förr i tiden en skam. Jag vet att lärarna smällde barnen på fingrarna om dem inte kunde skriva med höger hand:( Sonen min är vänsterhänt....men han har klarat sig bra i livet. Kram på dig! Mumin

2008-08-13 @ 21:05:06
Postat av: tingeling

Jag tycker det här är en jätteviktigt dag men ingen har grattat mig nu när jag äntligen har fått en dag

kram tingeling

Postat av: Erik

Ja, tur att de som föredrar vänsterhanden får vara i fred numera. När jag började skolan tvingades vänsterhänta lära sig skriva med höger. Det är rätt, sa lärarna och verkade själva tro på det. Visst finns det "lustiga dagar", men denna har en viss mening. Svårt vara vänsterhänt och öppna en konservburk! Men sax för vänsterhänta har jag sett.

De flesta gör väl lite med vänsterhanden... :-)

2008-08-13 @ 22:06:18
URL: http://erik56.blogg.se/
Postat av: Inger Maryissa

Jag hade ingen aning om att det fanns de vänsterhäntas dag.

Vilka olika dagar det finns nuförtiden....

2008-08-14 @ 14:52:46
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback