Tetest

Här kommer bedömningen av de olika tesorterna. Testet är vetenskapligt utfört, där fyra personer har fått utföra ett blindtest med fem numrerade koppar med nybryggt te. Vid provsmakningen gällde det att rangordna tesorterna och skriva en kort kommentar. Här kommer resultatet:
image357

Här utförs själva tillredningen av de fem tesorterna.


image358

Så här gick blindtestet till

image359 image360image361image362image363


Orange Jaîpur

Green Tea With Mint

Rooibos Spice

Darjeeling Himalaya

The Blanc/White tea

B

2p /god

3p/också god (fundersam)

1p/äh, fy fan, bort totalt

4p/äh, men den gillar jag

5p/ klockren, mycket god

Y

5p/godast - påminde

om Indian Spice

2p/smakar tandkräm

4p/mild men lite fruktig

1p/uäh, fy fan (besk)

3p/ smakar mkt vatten, men funkar

A

2p/ usch

1p/usch i bubban (äckligast)

4p/smakrik

3p/helt ok

5p/ riktigt gott

F

4p/citronsmak

3p/smakar tandkräm

5p/gott

1p/ äckligt (beskt)

2p/ smakar gräs

  

Tot= 13p

Tot= 9p

Tot= 14p

Tot= 9p

Tot= 15p


Så syrran, om du ska tro på mig är Rooibos Spice den bästa tesorten,men statistiskt sett blir det White tea.

Kommentarer
Postat av: Lissen

Det vetenskapliga testet måste jag tro på!
speciellt sedan jag sett dej i din nya rock.
gör det hela trovärdigt, *L*
Ha en trevlig helg. Lissen

2008-04-05 @ 07:30:26
Postat av: Ulla

Vad kul! Teprovning istället för vinprovning. Och inte blir det lika snurrigt heller *L*

Postat av: tingeling

Jag gillar inte så många olika tesorter utan föredra r fruksmaker de få tilfällen jag dricker te.
Kaffe har jag inte heller börjat dricka än
Ha en trevlig dag kram Tingeling

2008-04-05 @ 11:01:12
URL: http://tingelingtingeling.blogg.se
Postat av: ejmis

Kul med te-provning =)
Ha en fin lördag!

2008-04-05 @ 11:22:19
URL: http://ejmis.blogg.se
Postat av: Anonym

Fy faen..jag har sviter av te tetestningen eller kan det vara från det vita vinet i går kväll......nä d e teprovningen helt säkert....Fia-make

2008-04-05 @ 11:42:17
Postat av: Erik

Härligt att se :-)
Ser så proffsigt ut. Synd att inte blindtesten gällde olika kaffesorter...
Så sällan jag dricker te numera, var stor konsument i yngre år. Men vinprovning...
Ha en skön fortsättning på helgen :-)

2008-04-05 @ 11:57:33
URL: http://erik56.blogg.se
Postat av: britten

oj te provning..lät spännande...men en vit fläck på min karta faktiskt...

2008-04-05 @ 16:39:47
URL: http://pyrobritt.blogg.se
Postat av: lillsyrran

Yes! Så här ska det se ut! Och mina smaker vann. Den där orange och mint är inga höjdare.
Mycket imponerad av testutförandet!

2008-04-05 @ 19:50:41
Postat av: Fia

Lissen: Ja, visst gör den vita rocken att det blir mer trovärdigt:)
Ulla: Det var faktiskt jättekul att göra teprovningen.
Tingeling: Du skulle kunna få en massa tetips av mig!
Ejmis: Trevlig söndag önskar jag dig!
Maken: Bara lite info: Te ger inte huvudvärk dagen efter...
Erik: Man ska väl någon gång utnyttja sina lab.kunskaper utanför klassrummet:) Men kaffetestet får jag överlåta på någon annan. Jag är ingen kaffedrickare.
Britten: Kanske värt ett försök? Väldigt skoj faktiskt!
Syrran: Här slarvar vi inte om vi har blivit ombedda att utföra ett smaktest! Sånt tar vi väldigt seriöst.

2008-04-06 @ 00:08:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback