Bra eller dålig muslim?

Jag hade en gång en liten elev som var väldigt förtjust i all mat.  Men jag var tvungen att hindra henne när hon tänkte äta tex fläsk eftersom hon var muslim. När det var blodpudding ville hon väldigt gärna äta, men jag hindrade henne varje gång. Hon tyckte att det luktade så gott och hon var så jättesugen på blodpudding.
- Men du får inte äta det där, sa jag.
- Varför får jag inte det? undrade hon.
- Men du är ju muslim, svarade jag.
- Varför är jag muslim? frågade hon då.
- Jo, för att din mamma och pappa är muslimer, och då blir du också det.
- Varför får jag inte äta det där för att jag är muslim? Jag tycker det luktar så gott.
- Alla vuxna bestämmer vad de tycker är viktigt att göra, och så har man regler för det. Och muslimer har bestämt att de inte ska äta sån här mat.
Hon såg lite besviken ut, men gick och satte sig och åt sin mat.

Nästa dag kom hon glädjestrålande och sa att nästa gång det var blodpudding skulle hon få äta det. Jag blev fundersam och undrade om det verkligen var okej för hennes föräldrar.
- Jo,min pappa sa att om det kändes rätt i mitt hjärta så skulle jag kunna äta vilken mat jag ville, sa hon då.

Jag tyckte det var bäst att kolla med pappan, så att jag inte ställde till det på något sätt, så jag pratade med honom senare samma dag.
Han bekräftade att han hade sagt till dottern att hon kunde äta maten om det kändes rätt för henne. Jag sa att jag kollade med honom för säkerhets skull, eftersom de var muslimer. Då sa han:
- Jo, jag är muslim, men jag är kanske en dålig muslim, men jag vill att hon följer sitt hjärta.

Bra eller dålig muslim - visst var han en gullig pappa!

Kommentarer
Postat av: Y

Den gulligaset.. men kan det fungera med godis också. Om det känns rätt i mitt hjärta, är det okej då? ;)

Postat av: Anonym

Åh vilken ödmjuk oc fin pappa. ha en bra dag
kram Ting....

2007-09-03 @ 08:29:14
Postat av: Pia

vilken solskenshistoria,härligt att läsa :)

2007-09-03 @ 13:43:36
URL: http://mammipiha.blogg.se
Postat av: Ester

Vad fint!

2007-09-03 @ 19:24:34
URL: http://missesters.blogg.se/
Postat av: Petra

Ja! Det var verkligen roligt att läsa. Vilken fin pappa!

2007-09-05 @ 17:10:40
URL: http://petra.papper.fi

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback