Duschkultur



image39

Det här med duschvanor kan verkligen variera. Det finns de som snabbt slänger sig in i badrummet, och återkommer så snabbt att man inte fattar hur de lyckades hinna få av och på sig kläderna före respektive efter duschen. Själva duschproceduren tar inte längre tid än en normal handtvätt. Imponerande!
Och så har vi min dotter! Hon går in i badrummet och så börjar vattnet rinna.Där står hon tills man börjar märka att väggarna börjar bågna betänksamt och taket börjar krackelera av svåra fuktskador. När man då bankar på dörren och påpekar att:
1. Det verkar ta onödigt lång tid
2. Man oroar sig för om byggnaden ska kunna återställas efter vattenskadorna
3. Det finns fler som vill besöka toaletten 
4. Det känns moraliskt förkastligt med så hög vattenförbrukning
5. Man undrar om hennes hud någonsin kommer att bli slät igen efter den skrumpna russineffekt hon har uppnått
6. All tvätt som hängde på tork är åter drypande våt
7. Hon kommer att bli personligen ekonomiskt ansvarig för alla vattenskador
8. Hennes kompisar har väntat på henne i evigheter

Ibland har vi ytterligare argument. Men när vi har bankat tillräckligt hårt och länge brukar hon alltid svara: Jag ska bara skölja ur mitt balsam, sen är jag klar!

Vi har försökt ordna med en praktikplats i Sahara åt henne, jag lovar!







Kommentarer
Postat av: Pialotta

Ja du de ungarna de ungarna.. diskuterade just det där idag, då jag var hos min kusin.. renlighet hos ungdomarna.. När de kommer upp i en viss ålder brukar det gå åt massor av rengörande produkter och duschen är alltid på något konstigt vis upptagen..
Klart bättre än de skiter totalt i sin hygien så klart. Jag är säker på att det där vattenskvättandet snart går över. allt tar sin tid..
Här får vi vänta (i evigheter tycks det då man står där), på att vattnet ska bli varmt.. kallt, kallt, kallt o så en aning ljummet.. sen hett så in i vassen.. alltid så nu när de lagt in fjärrvärme, men ett sånt slöseri med vattendropparna som skulle kunna vara till så många fler.
Ha de gött med eller utan badmössa:-)

Postat av: F

Ja,man är ju tacksam att ungarna är renliga, men ibland frestar det på tålamodet.
Vi har också haft det där problemet med kallt o varmt vatten, men det var när vi bodde ute på en ö och varmvattenberedaren trasslade till det.

2007-06-28 @ 20:56:57
Postat av: Carina

Låter nästan som om du har en tonåring
där hemma som ockuperar badrummet!
Även jag var nog sån när jag
var i den åldern! :-)
En sak vet jag iallafall, det går över
med tiden......

2007-06-28 @ 21:49:26
URL: http://skalet2001.blogg.se
Postat av: mammselen

Har vi samma unge du och jag??? :)
De gånger hon står i duschen är jag glad över att jag har TVÅ toaletter i min hyrestrea...

2007-06-28 @ 22:12:34
Postat av: Keso Dotter

Men vänta nu, vänta nu.. Hold up! Jag förmodar (det måtte vara självklart) att du talar om en av mina systrar. JAG kan nämligen inte aalls känna igen mig. Typ. Så. Eller nått.
Men ändå.. tänk den dagen man kan duscha i.. jag vet inte, i ett helt rum. När man kollar på TV, när man gör läxor, när man pratar i telefon (trådlös rekommenderas) - den dagen, mor, den dagen är jag nöjd.
Får plötsligt en längtan efter en dusch.. hrm, en kort sådan givetvis. Vad annars?
//Fröken snabb

2007-06-28 @ 23:24:02
Postat av: tantmammamatte

Hav tröst och tålamod - snart kommer den miljömedvetna tidsåldern när hon kommer med förnumstiga pekpinnar om än det ena än det andra. Förhoppningsvis påverkar den hennes egen duschkultur också.

2007-07-09 @ 18:36:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback