Lucia

I morse hade vi ett väldigt fint luciatåg på skolan, med skönsjungande tärnor och skötsam publik. Härligt! Och ingen svimmade eller brände sig.
Efter luciaframträdandet samlades vi för att fika i klassrummen, och därefter hade vi lektioner som vanligt.
När vi satt i klassrummet sa en av mina elever:
- Min pappa sa att när han var ung skulle alla vara vakna hela natten före lucia.
- Ja, när jag var tonåring var vi vakna  hela natten och bakade pepparkakshus och så, svarade jag. (Det var en aning friserad sanning)
- Åh, bakade ni pepparkakshus! Vad mysigt det låter! Men var ni inte trötta dagen efter?
- Jo,  lite grann, svarade jag och mindes vilka vrak vi var.
- Men var det inte jobbigt att ha lektioner dagen efter? frågade eleven oskyldigt.

Vad säger man? Jo, vi var så trötta att vi knappt höll ihop, och vi terroriserade våra lärare genom att rasa in en hel full (som tolkas hur ni vill...) klass hemma hos dem på morgonen och sjunga några illa repeterade sånger, innan vi fortsatte till skolan där vi absolut inte orkade göra något vettigt.
Och så säger man att ungdomar har blivit värre på senare år!

Kommentarer
Postat av: Junitjej

I luciatåget på min skola var det en som svimmade idag. Tjejen kvicknade tills slut. Resten av luciatåget fortsatte framförandet, som om ingenting hade hänt. Snyggt gjort!! Tärnan, som svimmade, fick naturligtvis hjälp under tiden.

Postat av: Hanna

Hahaha, vi gjorde aldrig sånt. Men det känns som att den fina traditionen har klingat av lite. Jag tror lärarna uppskattade skönsången mycket ;)

2007-12-13 @ 19:09:03
URL: http://hannasplats.blogg.se
Postat av: Anonym

Red white &crue är en sammlingskiva den e GRYMMT bra bästa låten av dom 3 nya på den är "if i die tomorrow" ha en fin kväll kram crue Annika

2007-12-13 @ 19:57:05
Postat av: Lena

Ja, inte bakade jag något pepparkakshus lucianatten inte! *fniss*
Kramar!

2007-12-13 @ 20:29:58
URL: http://cruelladelena.blogg.se
Postat av: Carina

Samma här, partade natten lång och drällde in hemma hos läraren framåt morgonkvisten alldeles för högljudda vad jag vill minnas!
Undra på att det är brist på lärare idag :-)

2007-12-14 @ 06:48:47
URL: http://skalet2001.blogg.se
Postat av: Helen

hehe ja så är det, ibland glömmer man att man varit i deras ålder ;) Luciafirande i skolor är alltid fint, de är så söta :)
Ha en frin fredag

2007-12-14 @ 10:55:34
URL: http://qristall.blogg.se
Postat av: Pialotta/Kaffebönan

Ha, ha nä du de vuxna barnen kan oxså..
Tjingeling o ha en finemang fredagskväll:-)

2007-12-14 @ 17:22:11
URL: http://kafferasten.blogg.se
Postat av: Anonym

Önskardig en trevlig helg kram TING...

2007-12-14 @ 20:31:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback