Tro

"Tro, jag vill känna tro", sjunger Marie Fredriksson. Jag säger detsamma. Jag känner så många som känner en inre frid och trygghet, för de är övertygade om att det finns en högre makt som tar hand om oss. Jag känner även många som säger att de inte är religiösa, men när det hettar till ber de ändå en bön, och tror ofta att det finns någon "där uppe" som styr och ställer med världen. Hur ofta hör man inte: "Nej ,nu har jag haft så mycket tur ett tag, så nu får man väl sota för det".
Men jag tror verkligen inte att det finns en gud. Jag önskar att jag trodde det, för det verkar så skönt att ha den där tilltron till en allsmäktig fader som tar hand om oss, med både stränghet och ömhet. Jag trivs väligt bra tillsammans med djupt religiösa människor, för jag kan bli avundsjuk på den där djupa tilliten till högre makter. Jag tycker även om att besöka kyrkor, för det känns så högtidligt och själen mår bra.  Men jag önskar. Jag tror inte. Sorgligt.

Kommentarer
Postat av: Karin

haha jaså, ja det lät ju lite läskigt det

Postat av: Karin

haha jaså, ja det lät ju lite läskigt det

2007-08-25 @ 09:30:21
URL: http://karinolofsson.blogg.se
Postat av: Anonym

Jag tror och känner mig trygg i det men är inte djupt religiös går inte i kyrkan på söndagar och de flesta som känner mig skulle inte beskriva mig som troende men det är jag. /Ting....

2007-08-25 @ 10:59:04
Postat av: Inger Maryissa

Jo, jag kan hålla med om att ibland kan jag också känna mig lite avundsjuk på de som tror så starkt på och känner en inre frid i deras tro.
Själv är jag uppvuxen i en frikyrka men övergav den då jag kände att det mesta där inte kunde stämma, och jag tror inte längre på den typ av Gud som de predikade.
Men nog tror jag det finns något, även om jag inte vet eller kan förklara vad det är.
Kanske är en kraft, en tanke som är samma som livet, och jag tror att det finns ett liv efter detta i en annan värld eller existens.
För mig det ger tillräcklig trygghet.

2007-08-25 @ 16:14:23
URL: http://www.ingermaryissa.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback