Stora stygga vargen?

Har vi för många vargar eller inte i Sverige? Tycker ni att det ska bli tillåtet med licensjakt på varg? Det är inte så ruskigt många år sedan det bara fanns en handfull vargar i landet, och då var oron stor att vargstammen helt skulle dö ut. Nu finns det betydligt fler vargar, jag tror att det beror på invandrade vargar från Finland och Ryssland, men finns det tillräckligt många för att börja bedriva jakt? Nu bor ju jag i en del av landet där vi inte är besvärade av vargarnas framfart, men hur stor skada gör de egentligen? Finns det någon som bor i trakter där vargarna är ett problem?


Kommentarer
Postat av: Anna-Lena

Jag bor i Dalarna där vargdebatten har varit livlig många år.

Jag själv har funderat länge och mycket på vargens vara eller inte vara och har kommit fram till en ståndpunkt som jag står fast vid.

Alltså...

Naturligtvis ska vi låta vargen vara kvar. Ingen jakt ska bedrivas (än så länge).



OM

vargen visar ett onormalt beteende (= börjar röra sig i tätbebyggt område och visar aggresivitet eller orädsla mot människor) då bör just den speciella vargen skjutas.

Så länge den finns i skogen ska den få vara ifred. Vargar hör och ser människor långt innan VI har uppfattat att den finns där, och då är deras naturliga beteendet att fly.



Skulle vargstammen bli altför stor, så kommer jag kanske att omvärdera mina tankar.... men än anser jag att det är långt dit.



Ungefär så tänker jag.... fast mycket mera som jag inte har skrivit här.



Postat av: Vargen

Jag kan bara säga att jag älskar vargar!

2009-09-18 @ 23:42:59
Postat av: Ninni

Här i Värmland finns det varg, men jag bor inte så att jag träffar på nån!



Jag tycker vargen ska få leva i fred, men det är klart blir dom för många så måste det naturligtvis skjutas av!



Ha en fin lördag..kramen

2009-09-19 @ 09:50:27
URL: http://ninni.blogg.se/
Postat av: Thomas

Frågan riktar sig inte till mig eftersom jag inte bor i trakter där det finns varg (annat än enstaka som är på vandring) men vargstammen i Sverige är så tunn att ur ett inavelsperspektiv är det som om helsyskon parar sig med varandra...och det säger sig självt att så kan det inte fortsätta.

Jag tycker absolut att ingen jakt ska tillåtas (annat än om vargen uppvisar onaturligt beteende) tills dess att stammen är friskare.

Som med så mycket annat, att sprida kunskap om vargen är det bästa för att ge detta fantastiska djur en chans.

2009-09-19 @ 09:58:36
Postat av: Anna-Lena igen

När blir de för många, och vem ska bestämma det det antalet???

2009-09-19 @ 13:22:31
Postat av: Mumin

Nä här finns ingen varg...för långt söderut...men jag vet inte...hade jag haft får som fått sätta livet till så vete katten om jag inte hade funderat på att sänka vargantalet....men jag är väldigt kluven.....tycker ju att vargen är ett vackert djur. Ha en go lördag! Kram Mumin

2009-09-19 @ 14:03:40
Postat av: I ngegerd

Vargen har rätt att leva! Och den genetiska mångfalden måste skyddas, inte kul om vargarna får defekter som t ex näthinnedöd som gör djuret blint.

Trafiken dödar fler hundar än vad vargarna gör - jag är ju hundägare. Ingen skyddsjakt! Skydd, förresten - för vem?

Postat av: mammselen igen igen

Ingegerd här ovan har ovanligt sunda åsikter, enligt mitt tycke.

Skydd - för vem?

2009-09-20 @ 09:15:14
Postat av: Fia

Anna-Lena: Visst känns det fel att bedriva jakt på en så liten population.

Vargen: Jag vet!

Ninni: Det känns ju inte som om vargen innebär ett så stort problem att det motiverar jakt som minskar stammen med följd att det bli inavel.

Thomas: Jag håller med dig. Ryser lite när jag tänker på hur du fick träffa vargarna och klappa om dem.

Mumin: Skulle man drabbas av att en varg dödar familjehunden kanske man känner ilska och frustration, men jag tycker alltid att det är så otäckt när man styr storlekar på djurstammar utan tanke på alla konsekvenser.

Ingegerd: Viktigt att alla såna argument kommer fram. Debatten kan bli lite ensidig ibland. Det handlar alldeles för ofta om ekonomi i ett kortsiktigt perspektiv, men sällan om miljöaspekter i ett långsiktigt.

2009-09-20 @ 09:51:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback