Äggstra många!

Nu har det gått några dagar, så min frustration har lagt sig tillräckligt mycket för att jag ska kunna berätta om det. Även om det fortfarande känns lite retfullt.

På julafton skulle vi ha knytis, så vi bestämde vad var och en skulle ha med sig till julbordet. Jag skulle ha med mig ägg och prinskorv. Alltså hade jag köpt ett par storpack med ägg, eftersom vi var många som skulle samlas, och de flesta tycker om ägghalvor med någon god dekoration.
På julaftons morgon kokade jag 20 ägg precis så länge att de skulle vara lagom hårdkokta. När de var färdigkokta spolade jag dem i kallt vatten och lät dem stå i det kalla vattnet ett tag medan jag pysslade med annat. När jag sedan skulle skala äggen gick det inte alls. Skalen lossnade inte som de skulle, utan det blev fula märken.
Så fula ägg ville jag inte ställa på julbordet, så jag kokade 20 nya ägg, och så fort de var färdiga kylde jag ner dem och började skala direkt när de var avkylda. Det gick fortfarande inte. Det blev fortfarande lika fula ägg.

Jag kutade iväg till Konsum och köpte nya ägg, som jag kokade med samma efterföljande procedur. Som tur var fungerade det perfekt den här gången. Skalen lossnade som de skulle och äggen blev hur snygga som helst.
Det var skönt att kunna leverera äggen i det skick jag ville,men jag var fasligt irriterad på de första omgångarna. Jag hade köpt två stora "flak" med ägg på Willys. Nu undrar jag om det var något skumt med de äggen, eftersom jag gjorde precis likadant alla gångerna och alla Willysägg blev illa sargade och Konsumäggen fungerade som de skulle.



Här ser ni några av de 40 hårdkokta äggen jag förvarade i kylen några dagar...

Jag hade två problem efteråt:
1. Jag måste försöka komma på vad jag skulle göra med 40 hårdkokta ägg
2. Jag måste försöka stå ut med att folk sa: "du måste kyla ner dem ordentligt innan du skalar" 


Efter ett par dagar kastade jag alla äggen...

Kommentarer
Postat av: carolina

Ha, ha, ha nu ska jag berätta: Ägg som är för nya (alltså för färska) är helt omöjliga att skala. Japp så är det, du gjorde alltså inget fel. Gott nytt år önskar jag dej!

Postat av: Anna ..dansar in

Jag skrattar så jag gråter Fia..är du helt galen eller..vet du vad..äggen som du inte kunde skala är väldigt färska..om man tar en sked..och liksom skalar med ..du liksom för skeden under utmed ägget precis under skalet alltså..hajar du..då går det så bra att skala ..



Ja men vad ska du göra med alla ägg..ringa på hos grannarna och erbjuda ..ha ha..du är bara för härlig du..

2009-12-30 @ 19:58:10
URL: http://filipendula.blogg.se/
Postat av: elena cn

40 ägg!!! Jösses! Hm, till finska piroger ska det vara hackade kokta ägg men 40...??

2009-12-30 @ 23:57:43
URL: http://elenassida.blogg.se/
Postat av: ejmis

Du hade kunnat gjort en gigantisk gubbröra ;)

Gott Nytt År!

2009-12-31 @ 00:17:27
Postat av: Ester

Du skulle så klart ha gått ner till ett gym med dem.

De är väl en utmärkt proteinkälla för muskelbyggare.

Så hade du fått något fint att kika på också. ;-)

2010-01-02 @ 21:45:54
Postat av: Borthy

Det låter som du får göra som jag...köra en GI-attack och äta ägg i parti och minut! :-)Vad blev det av alla äggen?

2010-01-03 @ 05:14:02
URL: http://borthy.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback