Bokfynd på mässan

Igår var jag på skolforum, och jag gjorde några fynd i montern där "En bok för alla" huserade. Där kunde man köpa tre böcker och betala för två. Det här var de tre jag valde:

Aidan Chambers - Vykort från ingenmansland
"Jacob Todd är i Amsterdam för att besöka sin farfars grav. Och självklart vill han se Anne Franks hus när han är i stan. Om sin farfar vet Jacob nästan ingenting. Men han träffar Geertrui som när hon var ung vårdade hans farfar som sårats under slaget om Arnhem i andra världskrigets slutskede. Geertruis berättelse är fylld av dramatik och starka känslor och skakar om Jacob ordentligt.
Dagarna i Holland förändrar Jacob, han möter kärleken och när han reser hem har han förändrats, han är mer sig själv än någonsin."


Olov Svedelid - Skjut kungen!
"Året är 1791. Johan Anckarström är son till Jacob Johan Anckarström som planerar att skjuta kungen, Gustav III. Johan invigs i komplotten och utses till den som ska spionera på kungen. Han blir page vid hovet, där han vinner kungens hjärta. Det dåliga samvetet gnager, han kan inte hata kungen som han borde.
Och den ödesdigra operamaskeraden närmar sig..."



John Kennedy Toole - Dumskallarnas sammansvärjning
"Ignatius J. Reilly - huvudpersonen i Dumskallarnas sammansvärjning - är en tragikomisk figur: matfrossare, B-filmsdyrkare, arbetsskygg och intellektuell. Osmaklig och asocial fäktas han mot allt och alla i sina irrfärder genom New Orleans. Dumskallarnas sammansvärjning är en modern klassiker som man inte får missa.
Efter den första utgivningen 1980 gjorde boken ett segertåg över världen"



John Kennedy Toole föddes 1937 i New Orleans, den stad där hans enda roman utspelar sig.Han tog sitt liv 1969 och fick aldrig själv uppleva världssuccén för Dumskallarnas sammansvärjning . Det var först elva år efter Tooles död som hans mor lyckades övertyga ett förlag att utge romanen. Därefter har boken översatts till snart sagt varje språk på jorden och blivit en kultbok som aldrig tycks förlora sin giltighet.


Och då måste jag erkänna: Jag hade inte hört talas om Dumskallarnas sammansvärjning eller John Kennedy Toole tidigare. Nu hoppas jag att jag kommer att tycka om böckerna.

Kommentarer
Postat av: ejmis

Ibland är det tråkigt att , som jag, vara fast i deckar-träsket...

Postat av: evans

Av Aidan Chambers har jag bara läst en bok, This Is All, men den var riktigt bra!

2008-10-29 @ 22:02:23
URL: http://evans.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback