"You can have my gold!"

Jag får ofta skäll av familjen för att jag plockar upp liftare, och stannar och frågar om det är något problem om en bil står vid vägkanten. Jag får alltid höra att det är farligt och att det är iscensatt för att lura folk. OK, det kanske är så, men jag klarar inte att åka förbi någon stackare som kanske verkligen behöver hjälp.

Nu stod det en bil vid vägkanten, och jag stannade naturligtvis. Det var en bil från öststaterna, och föraren hade fällt upp motorhuven och stod och kliade sig i huvudet.
När jag frågade om han behövde hjälp sa han att bilen inte gick, och att han behövde bensin. (Skumt att lyfta på motorhuven för att konstatera det). Jag sa att det fanns en mack ca fem minuter därifrån, så om han hade en dunk kunde jag åka och köpa bensin åt honom.   Då kom han med en konstig förklaring att han inte hade pengar, men jag kunde få hans guldföremål som en säkerhet. Jag sa att jag inte behövde ha något guld, vi kunde lösa det ändå.
Jag gav honom lite pengar till bensin, och då skyndade han sig fram och kastade in några guldsmycken på passagerarsätet. 
- You can have my gold, sa han, och menade på att han ville ha mer pengar. Look at the stamp!
Det fick han inte, utan jag försökte ge tillbaka guldsmyckena, men han gick snabbt därifrån, hoppade in i sin bil och åkte därifrån. I en bil som inte gick! I en bil som saknade bensin!

Ok, kära familj, det var naivt att tro att det var en person som behövde hjälp, men hur ska man se skillnad?
Fast det som retar mig mest är att han tror att han var smart och lurade mig med guldet!



Någon som är intresserad av lite finfina guldsmycken? Look at the stamp!

Kommentarer
Postat av: Inger Maryissa

Oj, du är modig du, som vågar stanna så där och hjälpa folk.

Men naturligtvis framför allt snäll och hjälpsam.

Fast jag kan förstå familjen lite över oron att du kan råka illa ut någon gång, speciellt om du är ensam.

Det är en trist värld vi lever i, om vi inte kan hjälpa varandra när vi behöver det,utan att vara rädd för att bli uttnyttjad och lurad, eller ännu värre...

Som du höll på att bli denna gång.

Fast dig lurar man nog inte så lätt...

Kram


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback