Nya utmaningen nummer 54: Finns det tillfällen då en nödlögn är ok?

Jag har själv svårt att ljuga, tar hellre smällen med sanningen, men har full förståelse för att personer som känner sig pressade kan dra till med en nödlögn för att klara sig ur en besvärlig situation. Det kan finnas tillfällen då personer ljuger av hänsyn till någon annan och det kan finnas tillfällen då en nödlögn kanske är enda lösningen.
Ibland missar man att det är en lögn, ibland misstänker man att det är en lögn, ibland märker man att det är en lögn och ibland vet man att det är en lögn, och ibland kanske man rentav hoppas att det är en lögn. 
Det som kan vara jobbigt är de människor som ständigt ljuger i alla möjliga sammanhang, så att man aldrig litar på det de säger. En del har till och med fastnat i sina lögner, så att de verkar oförmögna att tala sanning. De verkar knappt kunna vara ärliga när de berättar vad de åt till frukost eller hur de tog sig till jobbet.
Ibland har jag undrat om det blir en sorts dålig spiral för den som har börjat trassla med att ljuga. Då kanske andra med sitt beteende förvärrar det hela, genom att kontra med motfrågor och kontroller. Det kanske innebär att det inte bara är den notoriske lögnaren som är delaktig i situationen.
 
Fast det är illa när man upplever att en människa ljuger om allt hela tiden. Man har vant sig vid att inte lita på honom eller henne, och räknar liksom inte med att någonsin få ett ärligt svar.

Kommentarer
Postat av: Mia

Oj, vad jag känner igen det du skriver! Det finns en i min omgivning som är sån, numera orkar jag inte bry mig faktiskt...men jag tycker synd om människan som inte förstår att sanningen är så mycket bättre än att trassla in sig i en härva som är svår att ta sig ur...

Svar: Det är tråkigt när man tappar tilliten till notoriska lögnare. Man känner att man får en distans till den människan.
Fia

Postat av: irene

sen finns det de som inte riktigt vet att det är en lögn heller. Då är det inte lönt att göra annat än vara tyst och lyssna. Fast å andra sidan kanske det mera är en osanning än lögn, om jag tänker efter...

Svar: Ja, det finns säkert olika grader av lögner
Fia

2013-08-11 @ 09:10:58
Postat av: Hanna

Jag har haft vänner/människor i min närhet som just aldrig verkar berätta sanna saker. Och det blir ju mycket märkligt när man inte ens litar på att de tog bussen imorse.

Men jag vet också att jag av någon anledning ofta själv har känt att jag inte velat berätta något. Helt triviala saker oftast. Känslan har varit att jag skulle ha blivit bedömd eller ifrågasatt om jag sagt som det var och har då istället valt att säga något annat - trots att det inte alls spelar någon roll. Det är bara för vissa människor dock. Men det är ju märkligt att jag har det behovet.

Svar: Jag känner igen det där. Av någon anledning är det obehagligt att berätta allt för vissa människor. Det känns som om de kryper under skinnet på en, och då är det kanske lätt att dra till med något annat för att värna sin integritet på något konstigt sätt.
Fia

2013-08-11 @ 14:51:21
URL: http://hannasplats.blogg.se
Postat av: Hanna

Ett tillägg. Oftast har jag nog undvikit sanningen i sammanhang där jag känt att jag i alla fall inte skulle blivit trodd. Och det är ju sorgligt att behöva ljuga i sådana sammanhang. Men ja, så är det nog.

Svar: Det är frustrerande att inte bli trodd fast det man berättar är alldeles sant.
Fia

2013-08-11 @ 14:52:31
URL: http://hannasplats.blogg.se
Postat av: Ninni

Mytomaner kallas dom..jo då har träffat på såna =(

Kramen

Svar: Visst är det irriterande!
Fia

2013-08-11 @ 15:33:08
URL: http://www.ninni.blogg.se
Postat av: Anna Filipendula Rudbeckia

Mmmmm jo då jag har ett praktexempel på detta..numer korsas inte våra vägar längre..vilket jag är glad för..du vet hon kunde liksom berätta samma historia om o om igen men med olika innehåll. Ena stunden kostade det nya köket..30 000..nästa gång..45 000..och resan kunde kosta alltifrån bara 6500 till 15 000. Då är det väldigt svårt att tro på något sedan. Och dessutom är som "to much" :)

Svar: Då är det troligen svårt att tro på något personen säger. Jobbigt också med de människor som alltid har varit med om allt man berättar eller pratar om, men de har alltid varit med om det på ett mycket mer dramatiskt sätt.
Fia

2013-08-11 @ 19:06:24
URL: http://filipendula.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback