Kvinna med eld i håret

Jag var på Fotografiska i går och tittade på deras fantastiska utställningar. Bland annat har de en stor utställning med bilder av Sally Mann. Hon har blivit känd för att hon har tagit många väldigt speciella bilder på sina barn. Dessutom har hon tagit en massa bilder på Body Farm, där döda kroppar ligger utspridda i olika stadier av förruttnelse. Där pågår rättsvetenskaplig forskning, och de döda kropparna kommer från människor som har donerat sina kroppar till vetenskapen. Nedbrytningen och förruttnelsen av kropparna dokumenteras noggrant för att underlätta bedömning vid olika brottsplatser, mord mm. Jag tyckte att hennes bilder var ganska obehagliga, även bilderna på hennes barn. De var nästan alltid nakna på bilderna och det kändes olustigt att de skulle exploateras på det viset, och känslan förstärktes när jag tittade på en dokumentärfilm som visades i anslutning till utställningen. Det kändes som att barnen var så vana vid att posera i sin nakenhet att de inte tyckte att det var konstigt. Jag tycker inte att det är ett dugg fel att ta bilder på nakna barn i naturliga situationer, men de här bilderna kändes så utlämnande, som om barnen inte hade någon integritet.
De bilder jag tyckte allra mest om var en utställning som visade OS-hjältar, och stora OS-händelser. Där fanns många suveräna ögonblicksbilder och bildtexter som många gånger rörde mig till tårar. Jag kan till exempel inte se bilder av Carolina Klüft utan att bli en smula tårögd.
Utanför Fotografiska satt en kvinna med en av de vackraste hår jag någonsin har sett. Har ni någonsin sett en bättre illustration till begreppet "Hon har eld i håret"?

Kommentarer
Postat av: Anna susar in

Mmmmm...du jag har sett den där förödelsen med... Så härligt med sportögonblicken...det brör alltid mig med...... hon med elden är ju bara såååå cool....något för Fia kanske :)

Svar: Hon borde i alla fall visa upp sin fina frisyr i fler sammanhang! Och nu har Carolina Klüft skadat sig!
Fia

Postat av: Mia

Nä fy, inte utsätta barn för detta...att ha bilder på sina egna barn privat, det har man ju haft i alla tider, men inte som utställningsobjekt...
Häftig frisyr! =)

Svar: Mycket häftig frisyr!
Fia

2012-07-07 @ 19:07:51
URL: http://www.matmia.blogg.se
Postat av: Anna-Lena

Modig kvinna som vågar! Så bra att hon var så modig också, att hon lät sig fotograferas,

Svar: Jag tycker att hon var så fin med sitt hår, och så hade hon ett väldigt charmigt leende!
Fia

2012-07-07 @ 20:17:37
URL: http://mammselen.blogg.se
Postat av: carolina

Eld i håret ..... nu fattar jag vad man menar när man säger så :-)
Den där utställningen är inget för mig känner jag utan att ens ha sett någon bild.

Här är det just nu rent tropiskt varmt fast klockan är mycket.....det är härligt med sommar!

2012-07-07 @ 23:05:26
URL: http://nilspersgarden.blogspot.com
Postat av: Lillsyrran

Väldigt snygg frisyr. Ser verkligen ut som om det brinner.

2012-07-08 @ 10:18:46
Postat av: Lissen

Är lite avis på dej som kan besöka Fotografiska då och då.
Det ligger mycket i vad du säger om Mann, när det gäller barnen.

Modig lady med frisyren :-)

Svar: Jag känner ännu mer obehag i efterhand när jag tänker på Mann.
Fia

2012-07-09 @ 10:15:05
URL: http://lissento.blogg.se
Postat av: Lillemor Johansson

Vilken frilla.....snacka om att vara modig....och trevligt hade du ju också! Kram

Svar: Visst var hon fin med sitt hår!
Fia

2012-07-09 @ 16:30:34
Postat av: Britten

Fotografiska är guld

Svar: Ja, de har alltid sevärda utställningar!
Fia

2012-07-22 @ 09:01:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback