Aktieportföljer

Jag var lite orolig att det skulle fungera dåligt när jag bestämde att eleverna i min stödgrupp i matematik skulle bygga upp sina egna aktieportföljer och följa börsens svängningar varje vecka. Första veckan var det några som tyckte att det var roligt, och några andra var ganska motvilliga till arbetsuppgiften, och andra veckan var det några fler som tyckte att det var roligt när de såg att deras aktiekapital påverkades märkbart redan efter en vecka.
Idag stod eleverna och väntade på mig, och kastade sig över sina beräkningar. De som till att börja med bara räknade ut vilket värde deras aktier hade efter första veckan har nu börjat sälja och köpa, och de allra mest entusiastiska eleverna har gjort riktigt radikala affärer, där de har satsat nästan hela sitt kapital på nya, ibland osäkra objekt.
Eftersom det var fotografering till skolkatalogen idag, var jag inte helt säker på att eleverna skulle hinna till mattelektionen, men när de kom förklarade de att de absolut inte ville missa det där passet, för det var det roligaste passet på hela veckan. Några var lite besvikna över att det bara var en gång i veckan, för de ville bevaka sina aktier lite oftare.
Så kan det gå :)

Kommentarer
Postat av: Anna ..

Underbart...du är en mästare på att inspirera..



Mina söner är tokintresserade i just aktier och gör ständigt affärer med småbelopp..över tid kan det löna sig..:)



Fia jag fängslas av dina små sköna berättelser..jag njuter av ditt sätt kram på dig din lilla härliga människa.

Postat av: Erik "Semlan"

Kul att läsa. :-)

Det finns olika metoder, din verkar perfekt, i alla fall för din stödgrupp.

Bara att räkna vidare!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback