Jamie Oliver

Ikväll visade de en intressant dokumentär på kanal 5. Det var Jamie Oliver som pratade om kycklinguppfödning och kycklinghantering i Storbritannien. Det var många starka inslag, vissa fick det nästan att vända sig i magen,och vissa inslag gjorde att man nästan grät. Programmet kommer att visas även den 20/12.
Jag gillar Jamie Oliver för att han har engagerat sig i barnens skolmat och i den här dokumentären visar han på ett mycket starkt sätt att det finns mycket att önska när det gäller etik kring djuruppfödning.
Efter att ha sett programmet är jag ännu mer övertygad om att det enda tänkbara är att köpa ägg från frigående höns och ekologisk uppfödning. I programmet fick man se hur trångt de stackars hönsen har det i sina burar, och så visar det sig att det ska komma nya EU-regler år 2010, som tillåter ännu fler höns per kvadratmeter.
Missa inte det programmet!

Kycklingar kläckta i skolan i våras, därefter uppfödda i kärleksfullt hem med god omvårdnad


Kommentarer
Postat av: Lissen

Ska försöka se det här programmet. Det är bra att en ökad medvenhet för djuren och vad vi egentligen äter.

Ha en trevlig helg!!!

Postat av: Inger Maryissa

Jo, jag såg det programmet.

Jag tycker det är så hemskt att se massor av höns trängas på en så liten yta,

och att en del även ger dem något så de växer fortare och de får lida av det.

Ja, det finns mycket att önskar när det gäller etik kring djuruppfödning.

Människan har alltid ätit kött och ägg men djuren måste behandlas med respekt under sin livstid.

För det är ju trots allt liv det handlar om.

Och djur känner och kan lida också.

Ja, om alla köpte höns och ägg från frigående höns, så skulle de som hade denna typ av uppfödning nog bli tvugna att tänka om.

Ha en bra dag.

Kram



2008-12-19 @ 15:07:34
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: Jonas

Det finns onekligen ganska många anledningar att öreväga ifall det inte är läge att bli vegetarian, faktiskt. Jag börjar mer och mer, sakta men säkert förstå varför. Jag själv är bondson. Gården var liten, men pappa var så vansinnigt noga med att alladjuren skulle ha det bra. Han sa en gång: Bryr man sig inte om hur djuren mår och är intresserad av hur de har det ska man inte bli bonde. Jag håller med. Kort enkelt och helt sant.

2008-12-19 @ 16:26:52
URL: http://storarvid.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback