8. Om jag säjer apelsin, vad säjer du då?

Men jösses! Vilken svår rubrik! 
Jag säger äpple. Det har varit min favoritfrukt sedan jag var barn. Jag har alltid tyckt om den friska, frasande känslan av att bita en stor tugga i ett äpple. När mina barn var små hade vi alltid, alltid en skål med äpplen stående framme (fast jag vet att de ska förvaras i kylskåpet för att hålla länge. Men det var egentligen inget stort problem, för äpplena gick alltid åt snabbt när mina barn och deras kompisar blev lite sugna på lite blodsocker).
Vi bodde på en ö där vi hade flera knotiga gamla äppelträd i vår trädgård. Ett av träden hade lite sura äpplen, men de var ändå så goda att man inte kunde låta bli att äta dem. Och när det var goda äppelår fick vi massor av äppelmos och äppelsaft av dem.
Dessutom hade vi några äpplen av obestämd sort, men det bästa av allt var ett träd med Astrakaner. Det doftade underbart när de första kyliga höstmorgnarna kom. Alltid när jag känner doften av Gravensteiner minns jag livet i skärgården, med barn som somnade på en filt mitt i blåbärsriset när vi plockade svamp, med en tjurig blå Burmakatt som älskade vår labrador och vår golden retriever över allt annat, så hon följde med på skogspromenader, men satte sig på en sten och såg märkvärdig ut när vi var nere vid stranden och lät hundarna bada.
Men det handlade ju om frukt nu. Om äpplen och apelsiner.
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Mösstanten

Fint inlägg. Min morfar var trädgårdsmästare och hade fina äpplen. Godast var Cox orange. Nu tycker jag att de är alldeles för söta. Äter knappt frukt längre men jag tycker om att se på äpplen och känna doften av dem. För att inte tala om blommande äppelträd.

Svar: Men varför äter du inte frukt? Har du tröttnat?
Fia

Postat av: Mösstanten

Håller kolhydraterna nere. Men äpple är inte det sämsta om jag skulle äta frukt. Det finns frukter som har mer kolhydrater än äpple.
Tro nu inte bara att jag lider och försakar. Det känns inte så. Jag äter så himla mycket god mat.

Svar: Ja, frukt innehåller ju förstås många kolhydrater. Det är mycket att tänka på när det gäller mat.
Fia

2018-04-16 @ 11:45:52
URL: http://mosstanten.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback