Fantastisk film

Igår tittade jag på Suffragett - en fantastisk film. Det är så ofattbart att det överhuvudtaget har uppkommit de stora skillnaderna mellan män och kvinnor. Hur i hela friden har det kunnat bli så att män har haft bestämmanderätt över kvinnor? Varför har kvinnor funnit sig i det? Det är ju trots allt halva befolkningen!
I Suffragett fick man följa den otroliga kampen för kvinnors rösträtt i England. Man satt och kokade och ville slå något hårt i huvudet på de idiotiska, förtryckande männen som plågade och bekämpade de modiga kvinnorna som offrade precis allt i kampen för sina rättigheter. Det var plågsamt att se hur de vägrade att stå ut med sexuella trakasserier och orimliga villkor, men vilket pris de fick betala för sin kamp. De förlorade jobb, bostad, sina barn, sina äktenskap, sina vänner och till och med sitt liv och de hamnade i fängelse titt som tätt. Det var underbart att se att lojaliteten mellan de kämpande kvinnorna var stark och genuin, och att varje motgång ökade deras kampvilja. När slutscenen gled över i ett autentiskt klipp kunde jag inte hålla tårarna tillbaka.
Om de lyckades med den bedriften finns det mycket mer vi kvinnor och män tillsammans kan uppnå om vi inte ger upp.
Har ni inte sett filmen än rekommenderar jag er att se den så fort ni kan 

Kommentarer
Postat av: ejmis

Många kvinnor i världen lever tyvärr fortfarande under förtrycket från män.

Postat av: Freja

Jag har inte riktigt orken att gå på Bio, men vi tänker kolla på den här hemma i alla fall!

2016-05-01 @ 21:28:19
URL: http://frejareddevil.wordpress.com
Postat av: Anna-Lena

Tack för tipset. Den filmen vill jag se.

2016-05-11 @ 17:42:29
URL: http://mammselen.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback