Det är något som inte stämmer

Jag läste en recension av Martina Haags nya bok "Det är något som inte stämmer", och eftersom jag bruka tycka om det hon skriver blev jag intresserad av boken. Jag kollade på Akademibokhandeln, men jag tyckte att det var onödigt dyrt med runt 250 kr för en bok som man med största sannolikhet bara läser en gång och sedan har som dammsamlare i hyllan. Den fanns bara som inbunden bok med hårda pärmar i bokhandeln. 
Jag sökte i Pocket Shop och på nätet, men den finns inte som pocket än, och även det billigaste förslaget på Pricerunner kändes onödigt dyrt. 
Då kollade jag på biblioteket. Det fanns några exemplar av boken där, men det var många som stod i kö för att låna boken. Närmare bestämt 48 personer. 
Nästa försök var att se om den fanns som e-bok. Den fanns ännu inte som e-bok på biblioteket, och att köpa den som e-bok var fortfarande onödigt dyrt.
Idag när jag var ute på promenad passade jag på att slinka in på biblioteket för att kolla kölistan. Då visade det sig att nu fanns den som e-bok på biblioteket, så jag klickade mig in på bibliotekets dator och lånade den, och så laddade jag ner den till min IPad. 
Nu hade jag hunnit bli riktigt nyfiken på boken, och när jag kom hem på kvällen började jag läsa. Knappt två timmar senare hade jag läst ut hela boken. Jag tyckte om den, ville inte sluta, utan läste sida efter sida för att få veta hur det gick. Det var inte så avancerat språk, och handlingen i sig var inte så fängslande, men hon kunde verkligen uttrycka den där smärtan, sorgen, tomheten och ensamheten som finns när kärlek tar slut och dör. Det var gripande att följa hennes process från det ögonblicket då hon först började ana att allt inte stod rätt till, tills hon förstod att hon hade blivit sviken och bedragen, och den hon litade på mest av allt i hela världen ljög henne rakt upp i ansiktet.
Det kändes som om hon skrev sin egen historia, och jag led med henne många gånger, och hoppas verkligen att hon kan lämna allt det där bakom sig. 

Kommentarer
Postat av: Freja

Den ligger här hemma och väntar på att bli läst, men jag låter den gro ett tag. Jag har hört både bra och dåligt om den, så det jag ser fram emot att se vad jag själv tycker!

Svar: Läsupplevelsen kanske påverkas av dagsformen. Jag tror att det äer den typen av bok.
Fia

Postat av: Lois

Mer bokrecensioner här på blöggah säger jag!

Svar: Jag får jobba på det!
Fia

2016-01-05 @ 19:58:47
Postat av: Anna-Lena

känns som om det är en bok jag skulle tycka om att läsa....

Svar: Det kan det nog vara. Den var fängslande.
Fia

2016-01-05 @ 21:52:30
URL: http://mammselen.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback