Nu har jag fått veta lite mer...

Idag har jag fått mer information om mina nya elever som kommer på måndag. Jag har pratat med alla elever i klassen och informerat om det som kan vara den avgörande skillnaden mellan ett bra och ett katastrofalt mottagande i en ny klass, i en ny skola, i ett nytt sammanhang, i ett nytt land. 
Mina fina elever har lovat att vara bra kompisar till de nya klasskamraterna, sitta bredvid dem i matsalen och berätta vad saker och ting heter på svenska. 
De frågade med lite fasa i rösten "Har de flytt från sitt land?" , och när jag berättade att det var så, och de även fick veta att de nya eleverna inte har föräldrar eller familj med sig kunde jag riktigt se hur deras hjärtan svällde av medkänsla. En kille samlade sig lite och frågade: "Har de haft det svårt, har de lidit?" och vi enades om att vi ju inte visste vilka upplevelser de bär med sig, men om man flyr, och dessutom är ensamkommande, så är risken stor att de har haft en del jobbiga upplevelser. Hoppas att allt kommer att funka nu!

Kommentarer
Postat av: Anna-Lena

Det hoppas jag med. Du har ju förberett klassen på ett bra sätt.
Jag håller tummarna.

2015-09-12 @ 08:19:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback