För bokälskare!

Söderbokhandeln på Götgatan är bokhandlarnas motsvarighet till rökig, ruffig spelhåla i Chicago på 40-talet. Det finns inget insmickrande på minsta vis, inga skyltar som ska underlätta för kunderna att hitta rätt genre eller författare. Men man kan hitta ALLT där! Udda författare, storsäljare, barnböcker, debutanter, aktuella böcker, faktaböcker, diktsamlingar, spännande historiska böcker, biografier om intressanta personer - verkligen allt mellan himmel och jord. Eller mellan golv och tak i det här fallet. 
Igår när jag klev in där smyckades luften av en grymt bra jazzlåt från en tid som inte längre finns kvar, med en sorgsen saxofon som skvallrade om brustna illusioner och en taskig pokerhand. Jag plockade upp mitt långa cigarettmunstycke och gick längre in i den dunkla lokalen, blåste bort lite damm från några franska band, smekte lätt över en tjock och färgglad inredningsbok av Tricia Guild, och hittade föreståndaren som satt och vilade på en karmstol med sliten läderklädsel. När våra blickar möttes frågade han med sin raspiga röst:
-Vad vill du ha idag?
Och det kändes som om vi utan att säga det högt visste vad jag ville ha. Donna Leons senaste deckare. Och Donna Leons senaste deckare var vad jag fick!
 

Kommentarer
Postat av: Freja

Åhh, vilket härligt ställe!

Svar: Ja, det är Notting Hill-känsla där inne!
Fia


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback