Blodgivning

Jag har haft turen att alltid ha en god hälsa. Jag har sluppit krämpor i kroppen och har i stort sett aldrig behövt medicinera, bara penicillin vid några tillfällen då jag har haft halsfluss eller öroninflammation, och lite Alvedon eller Ipren när jag har haft ont i huvudet. Jag har alltid haft ett extremt högt blodvärde och ett extremt lågt blodtryck, så pass att jag ibland har fått frågan om jag känner mig svimfärdig, men det har aldrig varit något problem. Det har känts som en självklarhet att lämna blod regelbundet, för om jag har haft turen att ha en god hälsa kanske jag har kunnat hjälpa någon annan på det viset. Jag har alltid varit tacksam och har inte tagit något för givet. Idag när de kollade mitt blodtryck när jag lämnade blod såg de plötsligt bekymrade ut. Jag trodde att de som vanligt skulle påpeka det extremt låga blodtrycket, men så var det inte. Jag hade för första gången i mitt liv högt blodtryck. Övertrycket var inte så alarmerande högt, men undertrycket var så pass högt att det närmade sig risknivåer. De tittade igenom min historik och såg att det vid varje besök under en lång rad med år har varit väldigt lågt, och nu såg det inte alls bra ut. De uppmanade mig att gå till en vårdcentral och kolla blodtryck och hjärta, och jag började fundera över om det fanns ett samband mellan detta och en återkommande huvudvärk som jag har kämpat med i ett par veckor. Är det inte galet om stressiga arbeten gör att vi riskerar vår hälsa?

Kommentarer
Postat av: Freja

Jo, det är helt galet! Jag har oxå alltid haft lågt, svimlågt, blodtryck, men de senaste åren har det istället legat på gränsen till för högt.

Postat av: lois

GÅ OCH KOLLA herregud du skräms!

2015-03-15 @ 06:10:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback