And the winner is...

Sommar. Nu ska man ha släta, snygga, brunbrända ben. Det där med färgen är inte det största problemet för mig. Det är värre med slätheten.
I mina ådror flyter en blandning av svenskt, norskt och spanskt blod, och resultatet är att jag har fått vikingarnas frejdiga hårväxt kombinerat med medelhavets kraftfulla, mörka strån. Glesbehårade fotbollsspelare skulle bli avundsjuka. Tunnhåriga män skulle betala stora belopp för att få tillgång till mina livsbejakande hårgener. Skönhetssalonger skulle gnugga händerna av förtjusning, men samtidigt kalla in extrapersonal som skulle lösa av de utmattade personerna som arbetade på första skiftet. Kort sagt: när jag försöker fixa mina ben så att de ska bli så där glansigt snygga som reklamen visar att man blir på den korta stunden det tar att åka hiss, så funkar det inte. Mitt hår är envist. Jag har testat olika metoder, och jag tänkte presentera dem här:
Vi startar från vänster, där vi hittar den gamla hederliga hyveln. En pålitlig kamrat, som faktiskt ger ett bra resultat. Bra, men tidsbegränsat. Håret växer ju snabbt ut igen. Och då har man de små sylvassa, stickande, svarta stråna tillbaka alldeles för snabbt. Jag använde alltid hyvel förr, men ville testa lite mer effektiva metoder, som skulle ge ett mer varaktigt resultat.
Så jag testade nr tre i raden. En epilator. Med ett ilsket surrande och djävulsk känslokyla rycker den lilla maskinen loss hårstråna med rötter och allt. Det gör ont, men man står ut. Det blir hårlöst och slätt och effekten håller i sig betydligt längre än rakhyvelns prestation. Men så kommer probelemet med de små inåtväxande hårstråna som inte alls mår bra. Inte kul med små infekterade prickar.
Lättlurad konsument som jag är tänkte jag att det kanske skulle vara bättre med en ny, dyrare epilator som lovar mer hudnära resultat. En som kostar fyra gånger så mycket som den första modellen. Men visar sig vara mindre effektiv. Det gör inte fullt lika ont att använda den dyra modellen, och det är smidigt att slippa sladden. Men den glider runt utan att göra sitt jobb. Jag förstår inte hur den kan beskrivas som hudnära när den inte förmår rycka bort alla hårstrån den glider över.
Så har vi den kemiska metoden. Som kemilärare började jag läsa innehållsförteckningen, men sen ville jag inte veta mer, utan jag förträngde det faktum att kemikalier skulle få hårstrån att lossna. Det var en fantastisk metod! Benen blev släta som barnrumpor, och benen höll sig snygga ganska länge. Efter ett tag insåg jag att jag var överkänslig mot produkten (blev kanske det för att min hjärna ville protestera mot appliceringen på huden av alla dessa kemikalier) och så fort jag använde den blommade det upp stora, röda, kliande blemmor, som blev smärtsamma utslag. Bort med krämen alltså (men jag köpte en ny tub bara för att jag behövde den släta effekten vid något speciellt högtidligt tillfälle.)
Och så en dag köpte jag en vaxmanick. Den var onödigt dyr, men jag trodde verkligen på underverk här. Äntligen skulle jag kunna gå runt slät och fräsch.
Jag har testat vaxmanicken en enda gång. Den funkar absolut inte på mig. Håret lossnar inte, men däremot blir jag kladdig av vaxet, som inte vill försvinna när man duttar med de små medföljande fuktiga servetterna. Det kletiga vaxet satt envist kvar, gjorde att benen klibbade ihop, och allt jag kom i närheten av fastnade på min kletiga hud. Det var en slitsam process att bli av med vaxkleggan, och dystert konstatera att allt hår satt kvar på sina platser. Jag tror nästan att de hade mått bra och blivit aningen stärkta av näringen i vaxet.
Sen har jag sett en manick med en slags strålning som man ska föra över huden för att ta död på hårrötterna. Den metoden ska tydligen ta bort hårväxten permanent. Där backar jag. Jag utsätter mig inte för en metod som med hjälp av strålning med en viss våglängd, med en angiven tid på max 90 sekunder ska ta död på hårrötterna. Jösses! Vilken maskin kan särskilja hårrötter från andra celler som finns i området?
Och när vi tittar på raden av metoder som har presenterats här ovan kan jag konstatera att den gamla hederliga rakhyveln går ur striden som vinnare! Inga kemikalier, ingen elektricitet, inga strålar, inga smärtsatta ryck, inga inåtväxande hårstrån!
Nu ska jag gå ut och köpa lite lyxigt raklödder!

Kommentarer
Postat av: lillsyrran

If you can't beat them, join them ;)

Svar: Lätt för en blondin att säga!
Fia

2015-06-29 @ 19:10:51
Postat av: ejmis

Jag har också testat en del och på benen segrade hyvel och skum. =)

Svar: Gammalt beprövat håller i längden!
Fia


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback