Tittade på en film på förmiddagen

Jag hade inget speciellt att göra, så jag tyckte att det var skönt att titta lite på en underhållningsfilm. Ganska snart upptäckte jag att filmen hade en rutten kvinnosyn, där kvinnor framställdes som ytliga våp, och de bedömdes bara utifrån sitt utseende. Olika folkgrupper generaliserades och ryssar förlöjligades å det grövsta. Olika yrkesgrupper och personkategorier framställdes på ett skrämmande schablonmässigt sätt. 
Vad kan det nu ha varit för film, tänker ni förstås? Jo, det var en gammal sång- och dansfilm med Fred Astaire. jag har inte tänkt på de gamla "oförargliga" filmerna på det viset tidigare, men inser nu att filmerna knappast bör visas för det uppväxande släktet utan en stor varningsskylt!

Kommentarer
Postat av: Freja

Min man har varit James Bond-fantast i hela sitt liv, så för något år sen tyckte vi det vore kul att se filmerna med ungarna. Vi såg den första, och ingen mer, hela familjen var i chock över 60-talets oförblommerade sexism och rasism!

Postat av: Fia

När det gäller Bondfilmerna kan man nästan följa svängningar i samhällsdebatten med vilka som blir skurkar. Det är alltid en klart definierad etnisk grupp som är skurkaktig och opålitlig. Det enda som inte förändras är kvinnosynen. Kvinnorna är alltid unga, våriga och hjälplösa.

2015-01-03 @ 09:55:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback