Laddar ny kunskap

Utanför fönstret faller snön i stora vackra flingor, lägger sig på nakna trädgrenar som en mjuk vit dyna, och sitter sedan där och glittrar i ljuset från en lykta ute på gården. Världen bli vacker som en tavla, eller kanske en Disneyfilm. Jag sitter och lyssnar på smäktande ballader på Lugna Favoriter. Snart ska jag ge mig ut i den klara lördagsluften och åka mot Universitet för en heldag på mattebiennetten. Det låter kanske inte så upphetsande, men det är faktiskt ett bra sätt att fylla på ny lust och ny energi att åka dit med en trevlig kollega (trots att det är lördag) och matas med massor av intressanta, roliga, kluriga och ibland även tråkiga föredrag. Det kan handa om metoder, pedagogiska knep eller hjärnforskning. Vi ska vara där i nio timmar och lyssna på fyra föredrag. Man har valt föredrag från en lista med massor av olika alternativ. Det fjärde föredraget jag ska gå på idag ska handla om historiska skeenden, och presenteras så här: Historiska sanningar och hysteriska lögner Niclas Larson, Linköpings universitet Hur mycket regnade det egentligen vid syndafloden? Är det möjligt att ett regn har den intensiteten ens under kortare perioder? Är det så att vi ofta okritiskt accepterar saker som är orimliga? Eller är det som låter orimligt faktiskt helt sant? Visst låter det ganska spännande?

Kommentarer
Postat av: lillsyrran

Helt klart spännande!

2015-01-31 @ 14:04:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback