Bubbelbad

Jag vet inte om jag är ensam om problemet att få till ett riktigt fungerande bubbelbad? Oftast har man dåligt med tid, och nöjer sig med en snabb dusch, men ibland inser man att man har tid för ett lyxigt skumbad. Då brukar jag inleda med en blixtsnabb dusch för att slippa ligga och softa i gammalt damm och annat jag inte ens vill tänka på. Därefter sätter jag i proppen och häller ner lite löddrig tvål. Och sen ska man tålmodigt vänta på att karet ska fyllas! Man vill ju inte sitta spikrakt upp hela tiden det tar att få tillräckligt mycket vatten, så det gäller att luta sig bakåt. Då finns det olika valmöjligheter. Antingen ska man luta sig mot den sidan där det strömmar varmt vatten, men där det är små ventiler, olika rör och kranar och annat som gör det omöjligt att sitta bekvämt. Alltså måste man luta sig mot den andra änden av badkaret. Den kalla sidan. Den iskalla sidan. Efter den värmande duschen har huden på ryggen blivit riktigt varm, och så ska den plötsligt möta den iskalla emaljytan. Det gillar inte de små varma hudmolekylerna alls. De små nedkylda emaljmolekylerna som plötsligt ser en chans att få värma sig lite håller varandra i sina små emaljmolekylhänder och hjälps åt att suga all värmeenergi som finns i rygghudsmolekylerna. De suger faktiskt så mycket värmeenergi ur rygghudsmolekylerna att rygghudsmolekylerna begär hjälp av sina kompisar blodplättarna för att återfå lite värme, och slippa total nedfrysning och sprickbildning av alla cellmembran, vilket skulle orsaka att all hud på ryggen skulle falla av i ett enda nedisat stycke (ok, jag kanske överdriver nedkylningseffekten lite här, men överdriften är bara marginell). Nåväl, kroppens signalsystem hjälps åt för att hålla någorlunda jämn värme, och ryggen får behålla sin hud. Efter ett tag har vattennivån stigit så pass att det varma vattnet värmer både emaljmolekylerna och rygghudsmolekylerna, och då skulle man väl tro att det skulle vara underbart att ligga där i det löddrande vattnet och njuta? Men då har jag redan tröttnat och kliver ur karet, och har förskräckligt dåligt samvete för att jag har slösat så erbarmligt med varmvatten! Jag imponeras av alla som dukar upp med fika eller vin, levande ljus, eteriska oljor och böcker. Hur gör ni för att behålla tålamodet att stanna i vattnet så länge?

Kommentarer
Postat av: Anna FR

Hi hi jag känner igen varje sekund i din så vansinnigt roliga analys.

Postat av: Freja

Nu har inte vi nått badkar längre, vi bytte det mot en ångdusch, vilket faktiskt är helt ljuvligt! Men när jag hade badkar så duschade jag först, svepte sen in mig i en stor och varm badrock och plockade fram det jag ville ha till badet medan jag tappade upp varmvattnet, så jag sen kunde krypa ner när karet var fullt, bubbligt och varmt. Med en god bok och en nackkudde kunde jag sen ligga läääänge, fast med jämna mellanrum tappa ut lite vatten och fylla på med mer varmt vatten igen. Nog tur för miljön att jag inte längre badar...

2015-02-28 @ 22:38:33
URL: http://https://frejareddevil.wordpress.com/
Postat av: Angie Lakna

i-landsproblem :D

2015-03-01 @ 10:23:38
URL: http://jellica.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback