Sociala medier

Jag fick inbjudningar i flera år till facebook, men kände mig inte särskilt intresserad av att skapa ett eget konto. Men för cirka fem år sedan startade jag i alla fall ett konto där, och till att börja med loggade jag in där högst en gång i veckan, ibland var det uppehåll på kanske en månad. Jag tyckte att det kändes ointressant när det låg flera hundra uppdateringar och väntade, oftast med spel och tävlingar, som jag inte ville delta i. Men så hittade jag fler och fler vänner som jag hade tappat kontakten med, och då kändes det som ett roligt forum.
När jag satt på mina långa bussresor till och från jobbet skrev jag små inlägg om det jag såg och hörde omkring mig, och det var för mig ett roligt sätt att fördriva tiden.
Jag har aldrig varit särskilt privat i det jag har skrivit och jag har inte velat skriva om mina vänner eller familjemedlemmar på ett sätt som skulle kännas som att jag lämnade ut privat information. Men däremot är det många som skriver roliga, skämtsamma och medkännande statusuppdateringar och kommentarer och då är det underhållande att läsa.
Jag kan ibland bli illa berörd av att läsa statusar som är fullständigt utlämnande eller riktigt privata, så där så det känns som om personen har skrivit i affekt och inte är medveten om hur många som faktiskt kan se det som står där. Det känns jobbigt när man ser att väldigt privata saker avhandlas offentligt, som tex par som har brutit en relation, eller vänner som har blivit osams, som lägger ut sin hätska diskussion offentligt. När jag ser att det är privata saker brukar jag inte vilja läsa vidare, för jag känner mig lite besvärad och tycker att det känns ungefär  som om jag skulle stå och rota i deras underklädeslåda.
Jag tycker att det är underhållande men jag har lite distans till forumet, så därför har jag blivit förvånad över mig själv när jag har känt att jag har blivit sårad och ledsen när jag har mötts av elakheter eller spydigheter. Det har bara hänt några få gånger, men ändå har jag känt mig väldigt sårad, så jag undrar hur de känner sig som har blottat sitt innersta eller lämnat ut riktigt privata uppgifter och sedan bemöts på ett väldigt elakt sätt.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback